Opschieten Moeder zegt: Eet jij es vlug je bordje leeg. Vader maant: Haal jij es vlug even een pakje sigaretten. Broertje roept: 's Kij ken wie er het eerst op de hoek van de straat isDe verkoopleider zegtHeren, wij moeten de concurrentie zien voor te komen. De sportleider zegt: Jullie zijn te langzaam, je moet maken dat je vlugger wordt anders wordt je nooit kampioen. Sneller. Letterlijk met de paplepel wordt ons het voordeel van opschieten en sneller zijn in gegeven. Niet de snelste zijn is laakbaar, duidt op verslapping, op luiheid misschien. De snelste en de eerste worden toegejuicht. Slepen de prijzen in de wacht en krijgen hogere beloningen. Maar zodra we buiten de deur komen staat er een bordmaximum snelheid. Stop. Verkeer van rechts gaat voor. Kijk eerst links dan rechts. Matig uw snelheid. Er wringt iets. Dat gaat men zich lang zamerhand bewust worden. W^ij huldigen een dubbele moraal. In het zakenleven leidt sneller zijn tot succes ook al be tekent dat de economische dood van de concurrent. In het verkeer betekent sneller zijn vaak schade, kwetsuren, de lichame lijke dood van de „concurrent". En dat mag niet. Natuurlijk niet, zegt u? Maar dan zal er toch IETS moeten veranderen. Iets in onze zakenhouding of iets in onze houding in het verkeer. Maar hier botst het. Want de man die in zaken en in de sport de eerste wil zijn, wil dit ook in het verkeer. En alleen de geestelijk hoog- staanden, de mensen met meer deugden dan ondeugden (hoevelen zijn dat er?) zullen een andere houding aannemen. Maar toch zullen wij aanstalten moeten maken tot die hoogte te stijgen, anders zal in de naaste toekomst ons leed niet meer te overzien zijn. En dit wel in de letter lijke betekenis van het woord. We zullen moeten worden als de zwaargewicht bokser, die in de ring met machtige stoten zijn titel verdedigt, maar die, zodra hij in de kleedkamer terug is, met grote tederheid zijn vrouw en kinderen omhelst. Steeds zullen wij de krachtige slag en de grote spoed moeten kunnen omvormen tot de beheerste streling en de gematigde gang. Het karakter van de straat is veranderd en aan het veranderen. Was men vroeger op straat vrij en buiten, nu is diezelfde straat volgepakt met voorschriften, geboden en bepalingen, waar vrijheid uitleven on mogelijk is geworden op straffe van schade aan lichaam of materiëel. Wij houden liever vast aan taaie voor oordelen, zoals bijvoorbeeld dat een vrouw op straat niet mag roken (waarom niet?) dan dat wij het verfoeien als een vrouw schuin de straat oversteekt. Met roken in de buitenlucht doet zij niemand overlast aan, met dwars oversteken brengt zij zich zelf en anderen in gevaar. Men schudt liever het hoofd over iemand die op straat zijn handschoen aanhoudt als hij een ken nis een hand geeft, dan over het feit, dat diezelfde mensen de voetstraat blokkeren en anderen dwingen via de rijweg te gaan. Twee zingende mensen kunnen op straat meer ergernis verwekken dan wanneer zij door het oranjelicht heenrijden. Aanleiding tot ergernis is er genoeg, maar laten we oppassen ons niet aan de ver keerde dingen te ergeren. Ongepoetste schoenen staan niet netjes, maar zijn vol komen ongevaarlijk; een bromfietser met gepoetste schoenen die op onverantwoor delijke wijze fietsers op een fietspad pas seert is een gevaar. Moeder die in het openbaar gedurig aan haar kind zit te frunnikenmondje afvegen, haar recht- strijken, en alles verbiedt wat het kind doet, legt het accent verkeerd als zij vlak daarop met haar kind op een holletje de straat oversteekt. Zo zijn er talloze voor beelden te noemen. Meer en meer moeten wij de straat gaan zien als een heiligdom, waar wij slechts op onze tenen durven gaan en fluisterend (ook met uitlaten en motor) onze weg zoeken. Als in een kerk, of in een museum. Uit eerbied. Eerbied voor de gezondheid en het leven van de ander. TISTOCHWAT Times Square in New York is wel het drukste punt ter wereldper week passeren hier 13.000.000 mensen (Piccadilly in Lon den: 3.500.000); het werd genoemd naar de New York Times, die hier in 1904 een gebouw betrok van honderdvijfentwintig meter hoogte. Door de vele lichtreclames bedraagt de dagelijkse elektriciteitsrekening van het plein 15.000. Pepsi-Cola heeft er een reclamewaterval in werking die per minuut tweehonderdduizend liter water over de drempel stort, dat weer wordt teruggepompt om opnieuw te vallen. Behalve beton, glas en staal bezit de stad New York 2.343.472 bomen, waarvan er 552.886 langs de straten zijn geplant.

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Amstel - Het Spongat | 1960 | | pagina 10