BeerTenderlijn Zoeterwoude fris bier. Dat is nu opgelost. Aan de receptuur van het bier is overigens niets gewijzigd." Al dat testen is niet voor niets. "Eventuele kwaliteitsproblemen willen we binnenshuis houden", verklaart Ton. "Onze klanten mogen natuurlijk geen last hebben van haperingen aan het product. Omdat we alle problemen al in de testfase oplossen, hebben we nauwelijks klachten gehad over BeerTender. Met Wieckse Witte zijn we nu ook zover dat het succesvol op de markt gebracht kan worden." Reclamecampagne De assortimentsuitbreiding met Wieckse Witte is één van de manieren waarop de verkoop wordt gestimuleerd. Een nieuwe reclamecampagne is een andere manier. Als brandmanager houdt Jacobine Lotgering zich bezig met de marketing van BeerTender. Zij inventariseerde het afgelopen jaar de potentiële nieuwe gebruikers. "Uit onderzoek blijkt dat consumenten den ken dat de aanschaf van de BeerTender alleen rendabel is als je veel bier drinkt. Dat is niet zo, want er gaan achttien tot twintig glazen uit een fustje en het fustje is dertig dagen houdbaar. Dit misverstand gaan we de komende maanden rechtzetten met een reclamecampagne. Verder blijkt dat veel consumenten vooral enthousiast worden over BeerTender als ze er zelf mee in aanraking komen, bijvoorbeeld bij vrienden thuis. Om dat te bereiken zijn we nu bezig met de ontwikkeling van een demon stratieprogramma. Zo kunnen slijters straks bijvoorbeeld hun klanten uitnodigen op een besloten demonstratieavond." Daarnaast zitten er allerlei andere acties in het vat, vertelt Jacobine verder. "We gaan in april de BeerTender-huisstijl door voeren bij slijters en elektronicawinkels. Nu staan er alleen nog displays in de Heineken-kleuren, daar komt nieuw materiaal van Amstel en Brand bij. En er komt een speciale actie met vaderdag. De tapsystemen worden dan met korting aangebo den tegen inlevering van de oude stropdas van je vader." Niet alle activiteiten rond BeerTender zijn nieuw, soms wordt er ook iets vernieuwd. Zo worden de twee beschikbare tapsyste men aangepast, tenminste de kleur ervan. Jacobine: "De luxe uitgave van het tapsysteem was donkergrijs van kleur en de basisvariant was wit. Het blijkt dat de kleur wit niet zo aan spreekt en minder goed verkoopt. Daarom wordt het luxe tap systeem nu zwart en de basisvariant donkergrijs. Deze kleuren sluiten beter aan bij de wens van de consument en zo hopen we nog meer mensen over de streep te trekken om een tapsysteem aan te schaffen." Naast het winnen van nieuwe gebruikers, is het natuurlijk ook van belang dat bestaande klanten hun thuistap blijven gebrui ken. "Dat lukt vooral als je ze de juiste faciliteiten en accessoires biedt", ontdekte Jacobine. "Bijvoorbeeld goede koelmogelijkhe- den, afschuimers en barmatjes en een speciale tapknop van Heineken, Amstel of Brand. Daarom openen we op 1 mei een BeerTender-store op www.beertender.nl en introduceren we in juni een 'coolpack' waarmee consumenten in twee uurtjes hun fustje kunnen koelen." Na Wieckse Witte zullen er in het najaar nog meer biersoorten beschikbaar komen voor BeerTender. Herfstbock staat boven aan het wensenlijstje. Na de succesvolle introductie van BeerTender op de Nederlandse markt is hard gewerkt aan de optimalisatie van de productie mogelijkheden. Op 1 mei is de nieuwe BeerTenderlijn in Zoeterwoude opgeleverd. Omdat een aantal buitenlandse projecten nog niet is afgerond, kan Heineken deze capaciteitsuitbreiding nog niet benutten. Daarom wordt vooralsnog alleen gebruikgemaakt van de capaciteit in Den Bosch. Vers van 't Vat, april 2005

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 2005 | | pagina 9