BeerTenderlijn Zoeterwoude
fris bier. Dat is nu opgelost. Aan de receptuur van het bier is
overigens niets gewijzigd."
Al dat testen is niet voor niets. "Eventuele kwaliteitsproblemen
willen we binnenshuis houden", verklaart Ton. "Onze klanten
mogen natuurlijk geen last hebben van haperingen aan het
product. Omdat we alle problemen al in de testfase oplossen,
hebben we nauwelijks klachten gehad over BeerTender. Met
Wieckse Witte zijn we nu ook zover dat het succesvol op de
markt gebracht kan worden."
Reclamecampagne
De assortimentsuitbreiding met Wieckse Witte is één van de
manieren waarop de verkoop wordt gestimuleerd. Een nieuwe
reclamecampagne is een andere manier. Als brandmanager
houdt Jacobine Lotgering zich bezig met de marketing van
BeerTender. Zij inventariseerde het afgelopen jaar de potentiële
nieuwe gebruikers. "Uit onderzoek blijkt dat consumenten den
ken dat de aanschaf van de BeerTender alleen rendabel is als je
veel bier drinkt. Dat is niet zo, want er gaan achttien tot twintig
glazen uit een fustje en het fustje is dertig dagen houdbaar. Dit
misverstand gaan we de komende maanden rechtzetten met
een reclamecampagne. Verder blijkt dat veel consumenten
vooral enthousiast worden over BeerTender als ze er zelf mee
in aanraking komen, bijvoorbeeld bij vrienden thuis. Om dat te
bereiken zijn we nu bezig met de ontwikkeling van een demon
stratieprogramma. Zo kunnen slijters straks bijvoorbeeld hun
klanten uitnodigen op een besloten demonstratieavond."
Daarnaast zitten er allerlei andere acties in het vat, vertelt
Jacobine verder. "We gaan in april de BeerTender-huisstijl door
voeren bij slijters en elektronicawinkels. Nu staan er alleen nog
displays in de Heineken-kleuren, daar komt nieuw materiaal
van Amstel en Brand bij. En er komt een speciale actie met
vaderdag. De tapsystemen worden dan met korting aangebo
den tegen inlevering van de oude stropdas van je vader."
Niet alle activiteiten rond BeerTender zijn nieuw, soms wordt er
ook iets vernieuwd. Zo worden de twee beschikbare tapsyste
men aangepast, tenminste de kleur ervan. Jacobine: "De luxe
uitgave van het tapsysteem was donkergrijs van kleur en de
basisvariant was wit. Het blijkt dat de kleur wit niet zo aan
spreekt en minder goed verkoopt. Daarom wordt het luxe tap
systeem nu zwart en de basisvariant donkergrijs. Deze kleuren
sluiten beter aan bij de wens van de consument en zo hopen we
nog meer mensen over de streep te trekken om een tapsysteem
aan te schaffen."
Naast het winnen van nieuwe gebruikers, is het natuurlijk ook
van belang dat bestaande klanten hun thuistap blijven gebrui
ken. "Dat lukt vooral als je ze de juiste faciliteiten en accessoires
biedt", ontdekte Jacobine. "Bijvoorbeeld goede koelmogelijkhe-
den, afschuimers en barmatjes en een speciale tapknop van
Heineken, Amstel of Brand. Daarom openen we op 1 mei een
BeerTender-store op www.beertender.nl en introduceren we in
juni een 'coolpack' waarmee consumenten in twee uurtjes hun
fustje kunnen koelen."
Na Wieckse Witte zullen er in het najaar nog meer biersoorten
beschikbaar komen voor BeerTender. Herfstbock staat boven
aan het wensenlijstje.
Na de succesvolle introductie van BeerTender op de Nederlandse markt is hard gewerkt aan de optimalisatie van de productie
mogelijkheden. Op 1 mei is de nieuwe BeerTenderlijn in Zoeterwoude opgeleverd. Omdat een aantal buitenlandse projecten nog
niet is afgerond, kan Heineken deze capaciteitsuitbreiding nog niet benutten. Daarom wordt vooralsnog alleen gebruikgemaakt
van de capaciteit in Den Bosch.
Vers van 't Vat, april 2005