transatlantisch pact-deel II
Project Sunshine is in voile gang. Nu het uitzoekwerk voor het nieu
we etiket achter de rug is en de lichten op groen staan, moet
Nederland ervoor zorgen dat het transparante etiket daadwerkelijk
om de fles komt. Ondertussen bereiden de Amerikanen de markt
introductie voor. Aan beide kanten van de oceaan stijgt de spanning
naarmate de introductiedatum dichterbij komt.
Lijnen stilleggen
Etiketontwerp
Project Sunshine
"Het is natuurlijk niet de eerste keer dat we zoiets doen", zegt
Aimée van der Linden, NPI-projectleider Heineken Nederland
Supply. "We hebben het alleen nog nooit zo groot aangepakt,
qua investering en qua biervolume. In totaal is er vijf miljoen
hectoliter gemoeid met de overgang van papieren naar plastic
etiketten." Aimée heeft een team samengesteld met mensen
van alle afdelingen die betrokken zijn bij het project. Zo is er
een inkoper, die in heel korte tijd nieuwe leveranciers voor de
plastic etiketten moest vinden en er is een controler, die de
financiële kant in het oog houdt. De verpakkingstechnoloog
zorgt ervoor dat de etiketten goed op de flessen komen en de
technisch projectleider is er voor de installatie van de etiket
teermachines in de brouwerijen. "Samen hebben we een plan
opgesteld waarbij we kunnen garanderen dat Amerika tijdig
bier krijgt", zegt ze, "maar waarbij wij de tijd hebben de etiket
teermachines in te bouwen. Het is erg spannend. Er zit geen
ruimte in om een paar weken langer over de implementatie te
doen."
Om de nieuwe etiketteermachines in Zoeterwoude en Den
Bosch te kunnen bouwen, worden de exportlijnen één voor één
stilgelegd. Zo kunnen de nieuwe multifunctionele machines, die
zowel papieren als plastic etiketten kunnen plakken, opge
bouwd worden. "Het is uiteraard een uitgebreide klus om elf
nieuwe etiketteermachines binnen te brengen, maar we probe
ren de problemen voor te zijn", zegt Gerrit Kleijn, die ver
antwoordelijk is voor de implementatie in de brouwerijen. "Half
april zijn we begonnen met het stilleggen. Dat duurde in totaal
drie weken. Als eerste ging lijn acht in Den Bosch stil, een week
later lijn zeven in Den Bosch, en weer een week later lijn drie in
Zoeterwoude." De planning is zo afgestemd dat alle producten
nog steeds geproduceerd kunnen worden, maar ook dat de
voorraad bier met papieren etiketten afgebouwd kan worden.
De komst van deze nieuwe etiketteermachines betekent ook dat
bijna tweehonderd mensen moeten worden opgeleid om met
de nieuwe machines te werken. Dit wordt voor een deel bij de
leveranciers gedaan, en voor een deel met een train-the-trainer
programma, waarbij reeds getrainde Heineken-medewerkers
hun collega's gaan opleiden.
Terwijl de brouwerijen midden in de grote overgang zitten,
hebben Jelle Hess en zijn collega's van Corporate Brands Design
het etiketontwerp al klaar. Het is niet voor het eerst dat ze een
transparant etiket hebben ontworpen en weten dus waarop ze
moeten letten: de zg. racetrack, de groene rand rond het etiket.
Je zou verwachten dat die transparant mag blijven bij het plas
tic etiket - de fles zelf is immers al groen. Jelle en zijn collega's
ontdekten echter dat die rand bijna zwart lijkt als de flessen op
een donkere plek staan. "Dat lekkere frisse Heineken is dan
weg." Om dit te voorkomen hebben we de racetrack ingevuld
Heineken
NpHprlpnr