Organisatie Klaar voor de toekomst Vragen? Mailen! topmanagement Thony Ruys maakte bekend dat hij per 1 oktober terugtreedt uit zijn functie van voorzitter van de Raad van Bestuur. Ook Karl Büche legt zijn taken in de RvB neer. Na die tijd vormen Jean-Frangois van Boxmeer, Mare Bolland en René Hooft Graafland met z'n drieën de nieuwe Raad van Bestuur. Daar is bewust voor gekozen, vanuit het idee dat een kleinere Raad van Bestuur sneller kan besluiten en verantwoordelijk heden, functies, activiteiten en financieel management effec tiever op elkaar kan afstemmen. Jean- Frangois van Boxmeer wordt voorzitter van de nieuwe Raad van Bestuur, Mare Bol land wordt Chief Operating Officer en René Hooft Graafland blijft Chief Financial Officer. Ook heeft Heineken een nieuwe organisatieindeling aange kondigd. De indeling in Single Market OpCo's, zoals Heineken in Nederland, en Multi Market OpCo's (MMO's) behoort straks tot het verleden. In de toekomst wordt Heineken ingedeeld in vijf geografische regio's: West Europa, Centraal en Oost Euro pa, Noord en Zuid Amerika, Afrika het Midden Oosten en Azië-Pacific. Iedere regio krijgt z'n eigen Regional President, die alle vijf rapporteren aan Mare Bolland. Siep Hiemstra, nu nog directeur HTS, is één van hen. Hij wordt eindverantwoor delijk voor de regio Azië-Pacific. Heineken in Nederland valt onder de regio West Europa, waar Didier Debrosse de hoog ste baas wordt. Op dit moment is hij Managing Director Heineken Frankrijk. Naast de Regional Presidents stelt Heineken een aantal Group Directors aan, die verantwoordelijk zijn voor functiegebieden zoals Human Resources, Communicatie, Supply, Control en Commercie. Ook hier een bekende: Marc Gross, de huidige directeur van HNS, wordt Group Supply Chain Director. Een andere vernieuwing is dat Heineken straks een Executive Comittee kent. Dat wordt gevormd door de drie leden van de Raad van Bestuur, de vijf Regional Presidents en vijf Group Directors. Dit Committee komt tenminste drie keer per jaar bijeen en zorgt voor wereldwijde afstemming en uitvoering van de Heineken-strategie. Met deze nieuwe organisatiestructuur is Heineken helemaal klaar voor de toekomst, legde Thony Ruys uit in een brief aan alle Heineken-medewerkers. "We hebben de afgelopen tien jaar drastische veranderingen doorgevoerd. Onze afzet en het aantal medewerkers is meer dan verdubbeld, we hebben ons bedrijfsresultaat verdrievoudigd. We zijn uitgegroeid tot een echte wereldspeler, met andere prioriteiten en eisen", aldus Ruys. Het is de bedoeling om vaart te maken met de invoering van het nieuwe organisatiemodel; voor het einde van 2005 moeten de veranderingen een feit zijn. De strategie verandert echter niet; Heineken blijft dezelfde koers varen. Voor medewerkers die vragen hebben over de nieuwe organisatiestructuur is een speciaal e-mailadres geopend: thefuture@heineken.com. Het streven is datje vraag binnen vijf werkdagen is beantwoord.

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 2005 | | pagina 5