Jasmijn de Boer De unit Horeca heeft verschillende ijzers in het vuur om succesvol te blijven in de weerbarstige hore- camarkt. Vers van 't Vat beschreef de vorige keer de nieuwe marktbewerkingstrategie. Maar veel hangt ook af van de achterliggende processen. Als die helder zijn en als iedereen zich eraan houdt, is dat een belangrijke succesfactor. Daarom zijn alle accountmanagers, vertegenwoordigers en com mercieel assistenten er de afgelopen maanden in getraind. De vertegenwoordiger moet meer tijd doorbrengen in de markt. Dat is kortweg het uitgangspunt van de nieuwe proces sen. De spil in het verhaal is de commercieel assistent: die fun geert in de nieuwe situatie als het centrale aanspreekpunt voor vertegenwoordiger en klant en neemt administratieve werk zaamheden zoals het plannen van de agenda over. Daardoor houdt een vertegenwoordiger 'tijd over'. Tijd die hij vervolgens natuurlijk steekt in het planmatig bezoeken van klanten. Om de nieuwe werkwijze in de praktijk te kunnen brengen, waren ver anderingen nodig. Met het veranderingsproject 'Borging Fundament Vuurtoren' werd de uniforme manier van werken geïntroduceerd op alle zeventien vestigingen van Heineken Brouwerijen. Een gedegen opleiding om met de nieuwe proces sen te leren werken, was een van de stappen uit dat traject. Opleiding De opleiding Commerciële Werkprocessen werd gegeven om alle 250 accountmanagers, vertegenwoordigers en commerci eel assistenten en indirect alle 1.250 medewerkers van Heineken Brouwerijen Horeca vertrouwd te maken met de nieu we manier van werken. "We hebben in die opleiding aandacht besteed aan hoe een werkproces verloopt, waarom op die manier, en wie welke taak heeft", zegt Jasmijn de Boer, oplei dingsadviseur Heineken Brouwerijen. "Al die informatie hebben we verdeeld in elf afzonderlijke modules, bijvoorbeeld over het contact met klanten, het opstellen van een goed rayonplan en het omgaan met bijzondere situaties, zoals nieuwe horecaver- kooppunten of ontevreden klanten." Tijdens de trainingen was soms wat weerstand te proeven over de nieuwe werkwijze. Volgens Rutger Kleinmann, commercieel assistent op de unit in Amsterdam, deden de trainers (van een extern opleidingsinstituut) hun werk goed, maar had er meer aandacht kunnen worden besteed aan de bedenkingen van medewerkers. "Het was goed geweest als iemand van Heineken tijdens de sessies vragen had kunnen beantwoorden", vindt hij. Jasmijn de Boer heeft begrip voor de kritiek: "Elke nieuwe Heineken Nederlands Beheer

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 2005 | | pagina 16