De Bossche Verpakkingsschool De brouwerij in Den Bosch heeft sinds kort een eigen 'verpakkings school', die onder meer uit een nagebouwde transportbaan bestaat. De school staat vlakbij de binnenlandlijnen, zodat operators en monteurs hun kennis op gebied van bediening, onderhoud en het verhelpen van storingen op de werkvloer kunnen bijspijkeren. Opleidingsplan Pittig Leren aan de lijn De simulatielijn is onderdeel van een leerplan dat past binnen Total Productive Management (TPM). Dit wereldwijde program ma binnen Heineken moet leiden tot meer kwaliteit en efficien cy. De verwachtingen over de verpakkingsschool zijn hoogge spannen. "De afgelopen twee jaar is er qua opleidingen een ste vig fundament gelegd. We denken dat we met deze verpak kingsschool een volgende verdiepingsslag kunnen maken", zegt Fred Waij. Hij is oprichter van de school, die sinds kort wordt geleid door beheerder Gerard Brockotter. Het initiatief van de simulatielijn kwam van Fred van Breemen, de voorganger van Fred Waij op het gebied van opleidingen. "Hij zag al vroeg de noodzaak van een verpakkingsschool in. Dankzij het leerplan en de simulator lopen we in Europa weer voorop wat betreft het opleiden van medewerkers in het kader van TPM. Daar mogen we trots op zijn", aldus Fred. De oude manier van werken was volgens Fred - zelf afkomstig uit de farmaceutische verpakkingsindustrie - dringend aan ver betering toe. Tot driejaar geleden ontbrak een echte praktijk opleiding voor het werk aan de colonnes van Heineken in Den Bosch. Nieuwe mensen kregen de fijne kneepjes aangereikt van ervaren 'buddies'. Die droegen hun waardevolle kennis over, evenals hun eigenaardige oplossingen. Maar op die manier wist je nooit zeker of de juiste informatie goed en volledig was over gedragen. Berucht zijn bijvoorbeeld de kladblokjes die ervaren operators bij zich hielden met daarin de optimale instellingen van bepaal de machines. Deze instellingen hadden zij op het gevoel vastge steld, maar nauwelijks gedeeld met collega's. Het uitschakelen van een lijn gebeurde eveneens op 'eigen gevoel', waardoor de volgende ploeg bij het opstarten soms voor verrassingen kwam te staan. En het verhelpen van storingen was voor veel mensen een heikele zaak, omdat je nooit wist wat de ander al gedaan had. De nieuwe opleiding leidt op tot deelcertificaten van een diplo ma van de VAPRO, de vakopleiding voor operators in de proces industrie. Het diploma is landelijk erkend. De speciale kennis en vaardigheden voor de colonnes van Heineken komen in de ver pakkingsschool aan bod. "Sommige dingen zijn misschien gesneden koek. Andere dingen niet, zoals het analyseren en verhelpen van bepaalde storingen", zegt Fred. "Maar het belangrijkste is dat iedereen meer de diepte in gaat qua kennis van de machines en de onderdelen ervan. En tevens volgens vaste procedures leert werken. We trainen bijvoorbeeld watje moet doen aan een trillende motor, hoe je gebroken schakels het beste kunt vervangen of waar je op moet letten bij de ombouw van smalle naar brede flesjes. Er is hierdoor nauwe lijks nog discussie over wat een goede of foute instelling precies is. En de eigen kladblokjes behoren helemaal tot het verleden." Natuurlijk is er ook kritiek. De VAPRO-opleiding zou te pittig zijn voor mensen die soms al twintig jaar niet in de schoolbanken hebben gezeten. Bovendien is het halen van de opleiding een eis voor bepaalde operator-functies. De functie van operator is namelijk verdeeld in 'werkplekeigenaar' (deze persoon moet alles weten en abnormale situaties aankunnen) en 'schaduw- man' (deze persoon neemt het proces waar, grijpt soms zelf in en moet kunnen beslissen wanneer hij hulp inroept). Duidelijk is dat wie het examen niet haalt, geen werkplekeigenaar kan wor den. "Ik ben ervan overtuigd dat we niet te hard van stapel lopen", zegt Fred. "Alle operators zullen in staat worden gesteld om de opleiding met succes af te ronden. Er is goed materiaal en voldoende ondersteuning. Je mag voor elk onderdeel drie keer examen doen. En dankzij de simulator is het iets minder schools maar meer praktisch gemaakt. We houden ook reke ning met mensen die liever plaatjes of het onderdeel zelf voor zich hebben dan hele lappen tekst. En ik zou zeggen, praat eens met collega's die de opleiding hebben gedaan of nog bezig zijn. Hun ervaringen zijn het belangrijkst." Heineken Nederlands Beheer

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 2005 | | pagina 12