8 Project Sunshine Modern, jong en fris. Zo is het nieuwe, nu nog geheime etiket dat Heineken USA, de belangrijkste klant van Heineken in Nederland, binnenkort op de markt brengt. Daar ging echter heel wat aan vooraf. Project Sunshine, over transatlantische samenwerking en hoe een Amerikaans idee grote gevolgen heeft voor de Nederlandse collega's - deel I. Project Sunshine vloeit voort uit de situatie op de Amerikaanse markt. "Het Heineken-merk werd hier de laatste jaren gezien als vertrouwd en voorspelbaar", zegt Andrew Glaser, marketing manager bij Heineken USA. "Daardoor vertraagde onze groei. We besloten om 2005 te bombarderen tot het jaar van de transfor matie. We wilden dat het merk onze consumenten zou verrassen en inspireren, door alle aspecten van merkactiviteiten en marke ting te vernieuwen. En binnen die merkstrategie speelt verpak king een belangrijke rol." Oorspronkelijk werd gekeken naar nieuwe zilverkleurige papie ren etiketten, maar uit onderzoek bleek dat de verandering bij de consumenten niet erg opviel. Daarentegen bleek dat een transparant etiket veel meer impact had dan het papieren voor stel. In eerste instantie leek het echter geen serieuze optie omdat er hoge kosten aan verbonden waren." Poot stijf Maar voor Marjan Falek, verpakkingenmanager Heineken USA, waren de Sunshine-etiketten echter precies wat Heineken USA nodig had. Ze was ervan overtuigd dat een mooi etiket, zoals het uiteindelijke Sunshine-etiket, veel zou doen voor de gewenste uit straling van het Heineken-merk. De kosten waren weliswaar hoger, maar de voordelen van zo'n transparant etiket zouden dat waard zijn. Onder het motto 'een beeld zegt meer dan duizend woorden' bestelde ze een aantal transparante voorbeeldetiket ten, beplakte een aantal flessen ermee en liet die zien bij discus sies over het toekomstige etiket. Het werkte. Groen licht Marjan Falek kreeg groen licht om de mogelijkheden van een plastic etiket te verkennen en belde Jim de Tulleo, market supply manager bij Heineken Nederland Supply. Samen met twee colle ga's neemt De Tulleo de ideeën namens de verschillende mark ten mee naar de New Product Introduction vergadering. "We krij gen informatie van de markt over hun idee, waarom ze het willen, wat het volume wordt, wanneer ze het willen introduce ren. Dat presenteren wij tijdens de vergadering. Het is een geïn tegreerd proces, waarbij wij fungeren als ingang tot de organisa tie voor alle ideeën die uit de markten komen. Alles is mogelijk, het gaat om timing en kosten." Als Jim de Tulleo op de vergadering een positieve reactie krijgt, gaat het echte werk beginnen. En in het geval van de Sunshine- etiketten voor Heineken USA werd er inderdaad enthousiast gereageerd. "Maar met een project van deze omvang zijn er veel uitdagingen. Iedereen is erbij betrokken, want we moeten kijken of we de capaciteit hebben, we moeten de planning voor de implementatie met de tactische ploeg maken en in onderhande ling gaan met de leveranciers van de etiketten. Het is een hele ploeg die daaraan werkt." Kostenplaatje Om dit in goede banen te leiden, wordt tijdens de coördinatievergadering een projectleider benoemd. Voor Project Sunshine werd het Ab Cuppé. Hij ging uit zoeken welke etiketteermachines voor dit doel de beste zijn, en hoeveel ze kosten. Hij had twee machines van Duitse make lij op het oog, en bezocht Anheuser- Busch in Amerika om die in werking te zien. Nadat hij een keuze had gemaakt, vroeg hij de fabriek om een prijs. "En dan gaan we kijken naar inbouwkosten op de brouwerij, wat voor flesverandering we hebben, wat de etiket ten kosten. Van dat alles bij elkaar berekenen wij een interne verrekenprijs van Heineken Nederland Supply aan Heineken USA. Als zij dat accepteren, en dat deden ze in dit geval, wordt er toe stemming gevraagd aan de Raad van Bestuur." Inmiddels heeft de Raad van Bestuur z'n jawoord gegeven. Alles is rond en alle toezeggingen zijn gedaan. De brouwerijen in Zoe- terwoude en Den Bosch krijgen nieuwe etiketteermachines voor project Sunshine, die verschillende soorten etiketten op een fles kunnen aanbrengen. Heineken Nederland Supply heeft bewezen hoe een geïntegreerde benadering van nieuwe ideeën tot een waardevolle investering kan leiden. En Heineken USA krijgt de etiketten die ze nodig heeft. Tot tevredenheid van Marjan Falek: "Het nieuwe etiket ziet er modern en fris uit, maar is nog steeds geworteld in de traditie van Heineken." In de volgende Vers van 't Vat Deel II van 'Project Sunshine: transatlantisch pact'. Al het uitzoek werk is gedaan, de lichten staan op groen, project Sunshine kan in productie. Maar voor de nieuwe etiketten daadwerkelijk om de fles zitten, komt er nog héél wat bij kijken - vraag dat maar aan de brouwerijen! Heineken r.Doki n.

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 2005 | | pagina 8