10 Vragen over de Jaarcijfers 2004 Op 22 februari maakte Heineken tijdens een persconferentie de cijfers over 2004 bekend. Maar wat zeggen die cijfers nou eigenlijk? Hoe staat Heineken er werkelijk voor? De redactie woonde de persconferentie bij en maakte tien vragen en antwoorden over de stand van zaken. 1 Hoe heeft Heineken het vorig jaar gedaan? Wereldwijd heeft Heineken bijna veertien procent meer bier verkocht en dat is aanzienlijk meer dan de groei van de wereld biermarkt, die ongeveer vier procent bedroeg. Die groei is vooral te danken aan de overname van BBAG en enkele andere brouwerijen. De autonome netto winstgroei bedroeg acht procent. De gerapporteerde netto winst daalde echter naar 537 miljoen. 2 Waardoor komt dat? Dat heeft vooral met de lage dollar te maken. In de Verenigde Staten wordt het bier tegen momenteel goedkope dollars ver kocht, terwijl het hier in Nederland met dure euro's is gebrou wen. Heineken heeft zich wel ingedekt tegen koersschommelin gen, maar niettemin was de winst hoger geweest als de dollar niet zo laag had gestaan. Ook heeft de afboeking van Kaiser in Brazilië een negatief effect. 3 Maar gaat het wel goed met de verkoop in de USA? Ja. De Amerikaanse biermarkt bleek helaas minder te groeien dan verwacht, maar Heineken deed het beter dan de markt. Het afgelopen jaar groeide de Heineken-afzet met vijf procent naar 5,5 miljoen hectoliter - alleen brachten die hectoliters dus min der euro's op. 4 En hoe ging het in Nederland? Het bedrijfsresultaat pakte beter uit, maar de afzet was lager. De biermarkt krimpt en Heineken had last van de moeizame economie en de belabberde zomer. In Nederland speelt ook de prijzenslag in het supermarktkanaal een belangrijke rol. Bier en frisdrank gaan voor spotprijzen over de toonbank en retailers zetten Heineken onder druk om haar producten goedkoper te leveren. Dat is uiteraard niet bevorderlijk voor de winstmarges. 5 Wat gaat Heineken daaraan doen, in West-Europa? Aan de prijzenoorlog en de kwakkelende economie kan Heineken niet zoveel veranderen, dus er moeten extra maatre gelen genomen worden. Allereerst zal Heineken alle merken in West-Europa goed tegen het licht houden. Investeringen in min der succesvolle merken worden teruggebracht zodat alle inves teringen ten goede komen aan de meest succesvolle merken. Die krijgen een extra financiële injectie, want er is aangekon digd dat Heineken dit jaar wereldwijd 100 miljoen euro extra uittrekt voor marketingprogramma's van succesvolle merken. Daarnaast houden de kostenoperaties aan. 6 Het einde van de kostenoperaties en reorganisa ties is dus nog niet in zicht? Nee, reken daar maar niet op. De kostenoperaties - in Nederland, maar ook in de rest van West-Europa - zullen door gaan. Op de persconferentie zei Thony Ruys dat de West- Europese kosten vóór eind 2007 met minimaal 50 miljoen per jaar moeten zijn teruggedrongen. 7 Hebben de reorganisaties eigenlijk wel zin? Ja, in de cijfers zijn de effecten van de efficiencyprogramma's al zichtbaar. Door lagere personeelskosten, aanpassingen in de kostenstructuur van de logistieke keten en een prijsverhoging voor het horecasegment hebben de Nederlandse Heineken- bedrijven het negatieve effect van de dalende afzet weten te compenseren. De verkopen van Beertender in Nederland droe gen ook positief bij. 8 Oh ja, doet de Beertender het zo goed? Nou en of. De Beertender bestaat krap een jaar en is alleen nog in Nederland en Zwitserland op de markt gebracht. Toch zijn er in totaal al 1,4 miljoen vaatjes verkocht. Er liggen plannen om met de Beertender verder de grens over te gaan, maar wel selectief. Concrete plannen wilde Thony Ruys op de persconfe rentie nog niet onthullen. 9 Wat verwacht Heineken van het komende jaar? Naar verwachting houdt Heineken ook in 2005 last van de lage dollarkoers en de lastige omstandigheden in West-Europa. Toch is René Hooft Graafland, de financiële man van de Raad van Bestuur, voorzichtig optimistisch: op de persconferentie voor spelde hij voor 2005 een organische groei van de netto winst. 10 En waar denkt Heineken die extra miljoenen dan vandaan te halen? Er staat een aantal belangrijke innovaties op stapel, zoals trans parante labels in de USA. Daarnaast verwacht Heineken dat de marketinginvesteringen extra afzet opleveren en dat door effi ciencyoperaties minder kosten gemaakt worden. Kortom, meer opbrengsten tegen lagere kosten en daardoor kan 2005 met licht optimisme tegemoet worden gezien. Vers van 't Vat, maart 2005

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 2005 | | pagina 7