mumÊsmm? m Wat zijn de personele gevolgen? Goede ervaringen slowmovers-bestelling via het Drankenhuis. Dan komen er dus twee wagens voor rijden. En wil die klant dat wel?" Cees van Elk, manager Merchandise Materials Unit bij Heineken, is gevraagd om al het reclamemateriaal straks bij het Centraal Drankenhuis onder te brengen, maar heeft ook nog zo zijn twijfels. "Ik ben wat sceptisch over de voordelen voor ons. Wij hebben nu al twee voorraden: nationaal en internationaal. Als onze nationale voorraad naar het Centraal Drankenhuis gaat, worden de voor- raadkosten misschien wel lager. Maar we moeten wel zorgen dat die voorraad up-to-date is. Dat beheer kost weer extra geld. We hebben bovendien een eigen distributiecentrum in Den Bosch dat in juli door een andere partij wordt overgenomen, en we weten nog niet hoe zij tegen al deze veranderingen aankijken." Hoe het precies zal gaan in de praktijk en of al deze twijfels gegrond zijn, zal mettertijd moeten blijken. De ontwikkeling van het Centraal Drankenhuis is nog in een pril stadium. De eerste stappen voor de samenwerking zijn net gezet. Volgens bedenker Hans van Duin en projectleider Han Kooien moeten veel details nu verder worden uitgewerkt. Uit een pilot die is gevoerd bij de Heineken-drankenhandels in Amsterdam, Houten en Heerlen blijkt in elk geval al dat centrale distributie grote voordelen oplevert. De drie centra laten als proef hun slowmovers distribueren vanuit de Brouwketel, het importbedrijf voor buitenlandse bieren. "De vesti gingen hebben minder ruimte nodig, ze maken minder kosten en ze kunnen een breder assortiment aanbieden. Heerlen had voor heen bijvoorbeeld niet of nauwelijks 'snoepgoed', maar nu verko pen ze veel meer." Kooien benadrukt dat er voor de klanten in de nieuwe opzet ook weinig verandert: ze bestellen straks nog steeds bij het regionale distributiecentrum. Die geeft vervolgens door aan het Centraal Drankenhuis welke slowmovers ze willen hebben. De levering wordt vervolgens via cross-docking gedaan. "Dat betekent dat de bestellingen 's ochtends vroeg of 's avonds laat vanuit het Centraal Drankenhuis naar de regionale distributiecentra worden gebracht. Daar worden de goederen direct geladen in de wagens die al klaar staan met de andere orders. En daarna komt het dus direct bij de klant." Voor de klant zal het grootste verschil volgens Kooien de veel bre dere keuze zijn. En dat telt in de huidige markt. "Het is natuurlijk toch de trend: het aantal smaakjes groeit met de dag. De klant wil kunnen kiezen en straks kan dat." Op dit moment is nog niet geheel te overzien welke consequenties de oprichting van het Centraal Drankenhuis heeft voor medewerkers in de verschillende regionale distri butiecentra. Enerzijds omdat het samenhangt met andere logistieke ontwikkelingen, anderzijds omdat ook veel zal afhangen van de partij die het Centraal Drankenhuis straks zal runnen. In totaal heeft de komst van Centraal Drankenhuis invloed op circa veertien arbeidsplaatsen bij Heineken Brouwerijen-vestigingen. Op Browsehuis is de OR-adviesaanvraag te lezen.

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 2005 | | pagina 6