mumÊsmm? m
Wat zijn de personele gevolgen?
Goede ervaringen
slowmovers-bestelling via het Drankenhuis. Dan komen er dus
twee wagens voor rijden. En wil die klant dat wel?"
Cees van Elk, manager Merchandise Materials Unit bij Heineken, is
gevraagd om al het reclamemateriaal straks bij het Centraal
Drankenhuis onder te brengen, maar heeft ook nog zo zijn twijfels.
"Ik ben wat sceptisch over de voordelen voor ons. Wij hebben nu
al twee voorraden: nationaal en internationaal. Als onze nationale
voorraad naar het Centraal Drankenhuis gaat, worden de voor-
raadkosten misschien wel lager. Maar we moeten wel zorgen dat
die voorraad up-to-date is. Dat beheer kost weer extra geld. We
hebben bovendien een eigen distributiecentrum in Den Bosch dat
in juli door een andere partij wordt overgenomen, en we weten
nog niet hoe zij tegen al deze veranderingen aankijken."
Hoe het precies zal gaan in de praktijk en of al deze twijfels
gegrond zijn, zal mettertijd moeten blijken. De ontwikkeling van
het Centraal Drankenhuis is nog in een pril stadium. De eerste
stappen voor de samenwerking zijn net gezet. Volgens bedenker
Hans van Duin en projectleider Han Kooien moeten veel details nu
verder worden uitgewerkt. Uit een pilot die is gevoerd bij de
Heineken-drankenhandels in Amsterdam, Houten en Heerlen blijkt
in elk geval al dat centrale distributie grote voordelen oplevert. De
drie centra laten als proef hun slowmovers distribueren vanuit de
Brouwketel, het importbedrijf voor buitenlandse bieren. "De vesti
gingen hebben minder ruimte nodig, ze maken minder kosten en
ze kunnen een breder assortiment aanbieden. Heerlen had voor
heen bijvoorbeeld niet of nauwelijks 'snoepgoed', maar nu verko
pen ze veel meer."
Kooien benadrukt dat er voor de klanten in de nieuwe opzet ook
weinig verandert: ze bestellen straks nog steeds bij het regionale
distributiecentrum. Die geeft vervolgens door aan het Centraal
Drankenhuis welke slowmovers ze willen hebben. De levering
wordt vervolgens via cross-docking gedaan. "Dat betekent dat de
bestellingen 's ochtends vroeg of 's avonds laat vanuit het Centraal
Drankenhuis naar de regionale distributiecentra worden gebracht.
Daar worden de goederen direct geladen in de wagens die al klaar
staan met de andere orders. En daarna komt het dus direct bij de
klant."
Voor de klant zal het grootste verschil volgens Kooien de veel bre
dere keuze zijn. En dat telt in de huidige markt. "Het is natuurlijk
toch de trend: het aantal smaakjes groeit met de dag.
De klant wil kunnen kiezen en straks kan dat."
Op dit moment is nog niet geheel te overzien welke consequenties de oprichting van
het Centraal Drankenhuis heeft voor medewerkers in de verschillende regionale distri
butiecentra. Enerzijds omdat het samenhangt met andere logistieke ontwikkelingen,
anderzijds omdat ook veel zal afhangen van de partij die het Centraal Drankenhuis
straks zal runnen. In totaal heeft de komst van Centraal Drankenhuis invloed op circa
veertien arbeidsplaatsen bij Heineken Brouwerijen-vestigingen. Op Browsehuis is de
OR-adviesaanvraag te lezen.