Marcel van der Lee Cees van Elk Samen met de concurrent Twee wagens verzamelt op klantniveau alle bestellingen van de klanten van de eigen drankenhandels en dat wordt in alle vroegte naar de dran kenhandels gebracht. De drankenhandels hoeven deze artikelen dus niet meer op voorraad te hebben, terwijl Heineken de klant zo efficiënt één groot landelijk assortiment kan bieden. Nog effi ciënter wordt het doordat een aantal drankenleveranciers in dit magazijn hun landelijke voorraad houden, waardoor ze geza menlijk naar hun overige klanten kunnen rijden. Heineken is de grondlegger van het idee voor het Centraal Drankenhuis en heeft samenwerking gezocht met andere dran kenleveranciers, waaronder Oud, Reuchlin Boelen. Deze partij en worden gezamenlijk aandeelhouder. Het Centraal Dranken huis zal gerund worden door een externe dienstverlener, die nog nader bekend wordt gemaakt. Ook de locatie voor het Centraal Drankenhuis is nog niet duidelijk. Wel is het enthousias me voor het initiatief al groot. "We kunnen hier zoveel afnemers mee tegemoetkomen", stelt Charlie Rabelink, manager Distribution Customer Services Binnenland bij Heineken. "Vooral de klanten die minder grote hoeveelheden afnemen." Aan samenwerking met de concurrent kleven in dit geval geen nadelen maar alleen maar voordelen, menen de betrokkenen. Immers: hoe meer leveranciers hun krachten in het Centraal Drankenhuis bundelen, hoe efficiënter er kan worden gewerkt, en hoe lager de kosten zijn. Vandaar dat er ook voor deze unieke, branchebrede samenwerking is gekozen. "Wij zouden er geen problemen mee hebben als Coca Cola in hetzelfde huis zou liggen", aldus Vrumona's Marcel van der Lee, logistiek manager, en Maarten Bakhuizen, logistiek projectleider. Ze vinden beiden dat het Centraal Drankenhuis voor Vrumona een ideale oplossing is. "We kunnen hierdoor onze kleine stromen gaan consolideren, van klanten die maar weinig per keer afnemen - 'snoepgoed' in vaktermen. Nu moeten zij van een product met een lage omloop snelheid bij ons een bepaalde minimumhoeveelheid afnemen, omdat het voor ons anders niet rendabel is. En dan nog rijden we maar één keer per week. Straks is het bestellen van kleinere hoe veelheden voor die klant geen probleem én is de levering sneller. Daardoor gaan ze misschien ook wel meer slowmovers in hun assortiment opnemen. Dat zou mooi zijn. En wij kunnen ons door de komst van het Centraal Drankenhuis meer gaan concentreren op de grotere stromen." Voor Heineken geldt hetzelfde voordeel, stelt Charlie Rabelink: "Wij zijn nu eenmaal niet goed ingericht op dat 'snoepgoed'. Het is toch prachtig als er een bedrijf is dat dat efficiënt en effectief doet?" Voor Vrumona is het alleen nog afwachten hoe het Centraal Drankenhuis samengaat met de distributie naar de grotere klan ten, die Vrumona gewoon zelf blijft doen. Marcel van der Lee: "Klanten die bij ons grotere volumes bestellen, blijven wij zelf bedienen. Want waarom zouden we eerst naar het Centraal Drankenhuis rijden, als we rechtstreeks met een volle wagen naar Albert Heijn kunnen? In ons geval kan het dus zijn dat een klant zijn grotere bestelling van ons krijgt, en zijn kleine Vers van 't Vat, maart 2005

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 2005 | | pagina 5