Marcel van der Lee
Cees van Elk
Samen met de concurrent
Twee wagens
verzamelt op klantniveau alle bestellingen van de klanten van de
eigen drankenhandels en dat wordt in alle vroegte naar de dran
kenhandels gebracht. De drankenhandels hoeven deze artikelen
dus niet meer op voorraad te hebben, terwijl Heineken de klant
zo efficiënt één groot landelijk assortiment kan bieden. Nog effi
ciënter wordt het doordat een aantal drankenleveranciers in dit
magazijn hun landelijke voorraad houden, waardoor ze geza
menlijk naar hun overige klanten kunnen rijden.
Heineken is de grondlegger van het idee voor het Centraal
Drankenhuis en heeft samenwerking gezocht met andere dran
kenleveranciers, waaronder Oud, Reuchlin Boelen. Deze partij
en worden gezamenlijk aandeelhouder. Het Centraal Dranken
huis zal gerund worden door een externe dienstverlener, die
nog nader bekend wordt gemaakt. Ook de locatie voor het
Centraal Drankenhuis is nog niet duidelijk. Wel is het enthousias
me voor het initiatief al groot. "We kunnen hier zoveel afnemers
mee tegemoetkomen", stelt Charlie Rabelink, manager
Distribution Customer Services Binnenland bij Heineken.
"Vooral de klanten die minder grote hoeveelheden afnemen."
Aan samenwerking met de concurrent kleven in dit geval geen
nadelen maar alleen maar voordelen, menen de betrokkenen.
Immers: hoe meer leveranciers hun krachten in het Centraal
Drankenhuis bundelen, hoe efficiënter er kan worden gewerkt,
en hoe lager de kosten zijn. Vandaar dat er ook voor deze unieke,
branchebrede samenwerking is gekozen. "Wij zouden er geen
problemen mee hebben als Coca Cola in hetzelfde huis zou
liggen", aldus Vrumona's Marcel van der Lee, logistiek manager,
en Maarten Bakhuizen, logistiek projectleider. Ze vinden beiden
dat het Centraal Drankenhuis voor Vrumona een ideale oplossing
is. "We kunnen hierdoor onze kleine stromen gaan consolideren,
van klanten die maar weinig per keer afnemen - 'snoepgoed' in
vaktermen. Nu moeten zij van een product met een lage omloop
snelheid bij ons een bepaalde minimumhoeveelheid afnemen,
omdat het voor ons anders niet rendabel is. En dan nog rijden we
maar één keer per week. Straks is het bestellen van kleinere hoe
veelheden voor die klant geen probleem én is de levering sneller.
Daardoor gaan ze misschien ook wel meer slowmovers in hun
assortiment opnemen. Dat zou mooi zijn. En wij kunnen ons door
de komst van het Centraal Drankenhuis meer gaan concentreren
op de grotere stromen."
Voor Heineken geldt hetzelfde voordeel, stelt Charlie Rabelink:
"Wij zijn nu eenmaal niet goed ingericht op dat 'snoepgoed'. Het
is toch prachtig als er een bedrijf is dat dat efficiënt en effectief
doet?"
Voor Vrumona is het alleen nog afwachten hoe het Centraal
Drankenhuis samengaat met de distributie naar de grotere klan
ten, die Vrumona gewoon zelf blijft doen. Marcel van der Lee:
"Klanten die bij ons grotere volumes bestellen, blijven wij zelf
bedienen. Want waarom zouden we eerst naar het Centraal
Drankenhuis rijden, als we rechtstreeks met een volle wagen
naar Albert Heijn kunnen? In ons geval kan het dus zijn dat een
klant zijn grotere bestelling van ons krijgt, en zijn kleine
Vers van 't Vat, maart 2005