Branchebrede samenwerking in
Heulen met de vijand?
Heineken werkt aan een uniek initiatiefin drankenland: een Centraal Drankenhuis van waaruit
klanten worden voorzien van 'slowmovers', zoals wijnen, gedestilleerd en speciaalbieren. Het
Centraal Drankenhuis bedient echter niet alleen de eigen drankenhandels, maar ook die van
de concurrent. Hoe zit dat en wat levert het op? Initiatiefnemers en betrokkenen vertellen.
_4
Heineken distribueert haar producten momenteel vanuit
17 regionale distributiecentra, die ieder wel wat maar niet alle
slowmovers op voorraad hebben. En daar zit 'm de kneep. "De
klant wil meer keuze. Maar binnen onze huidige infrastructuur is
dat onmogelijk. Dan zouden onze distributiecentra enorm groot
moeten zijn, met duizenden verschillende artikelen op voorraad
waaruit de klant kan kiezen. Dat kan gewoon niet", vertelt Hans
van Duin, bedenker van het Centraal Drankenhuis. "Het plan was
eerst om zelfstandig een groot centraal magazijn in te richten,
maar toen we dat aan het ontwerpen waren, ontstond er een nog
beter idee. Door samen met andere leveranciers van de dranken
handels één groot distributiecentrum in te richten, kunnen we
de distributie nog veel efficiënter aanpakken", aldus Hans.
En zo gaat het straks ook gebeuren: het Centraal Drankenhuis
Centraal Drankenhuis
Heineken