Branchebrede samenwerking in Heulen met de vijand? Heineken werkt aan een uniek initiatiefin drankenland: een Centraal Drankenhuis van waaruit klanten worden voorzien van 'slowmovers', zoals wijnen, gedestilleerd en speciaalbieren. Het Centraal Drankenhuis bedient echter niet alleen de eigen drankenhandels, maar ook die van de concurrent. Hoe zit dat en wat levert het op? Initiatiefnemers en betrokkenen vertellen. _4 Heineken distribueert haar producten momenteel vanuit 17 regionale distributiecentra, die ieder wel wat maar niet alle slowmovers op voorraad hebben. En daar zit 'm de kneep. "De klant wil meer keuze. Maar binnen onze huidige infrastructuur is dat onmogelijk. Dan zouden onze distributiecentra enorm groot moeten zijn, met duizenden verschillende artikelen op voorraad waaruit de klant kan kiezen. Dat kan gewoon niet", vertelt Hans van Duin, bedenker van het Centraal Drankenhuis. "Het plan was eerst om zelfstandig een groot centraal magazijn in te richten, maar toen we dat aan het ontwerpen waren, ontstond er een nog beter idee. Door samen met andere leveranciers van de dranken handels één groot distributiecentrum in te richten, kunnen we de distributie nog veel efficiënter aanpakken", aldus Hans. En zo gaat het straks ook gebeuren: het Centraal Drankenhuis Centraal Drankenhuis Heineken

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 2005 | | pagina 4