Nieuw pand stimuleert samenwerking International Under construction Mooie resultaten Heineken Ze zitten pal naast de Heineken Experience, de bijna vierhon derd medewerkers van Commercial Excellence, Corporate Brands, Corporate IT en de Multimarket OpCo's, die eind november vanaf drie ver schillende locaties verhuisden naar het nieuwe Heineken-pand aan de Amsterdamse Stadhouderskade 79, Het gebouw is eerst helemaal gestript en daarna opgebouwd tot een werkomgeving die staat voor openheid en transparantie. Er zijn weinig kantoorkamers meer en vergaderen gebeurt niet langer alleen maar in ver gaderkamers. In plaats daarvan kregen de grootste afdelingen een eigen 'huiskamer' en zijn er op de begane grond grote tafels en zitjes waar vergaderd kan worden. De scepsis die aanvan kelijk bestond over dit 'open kantoorconcept' is inmiddels omgeslagen in enthousiasme, want de werkomgeving blijkt samenwerking inderdaad te sti muleren. Hoogtepunt van het pand is toch wel de hal, waar rondom de ronde liftkern - sym bolisch voor de wereld waarin Heineken opereert - het bedrijfsrestaurant, de bar, de zitjes en diverse lees- en verga dertafels zijn gesitueerd. Nee, heimwee naar hun oude werk plek hebben ze niet. Vers van 't Vat is 'under construction'. De redactie werkt aan een nieuwe aanpak om uw personeelsblad aantrekkelijker en toegankelijker te maken. De eerste veranderingen op het gebied van schrijfstijl en vormgeving zijn al zichtbaar. Maar het blijft hier niet bij: de redactie neemt het blad de komende tijd op alle fronten onder handen. Voor trouwe lezers is dat misschien soms even wennen, maar de redactie belooft u een verrassend resultaat. Wij weten niet hoe het u vergaat, maar voor ons gevoel zijn er in het afgelopen jaar intern flink wat 'offers' gebracht om de veranderingen in de markt het hoofd te bieden. We waren dan ook erg benieuwd naar de jaarcijfers en de bijdrage van Nederland daaraan. Het bleek dat ons bedrijfsresultaat beter uitpakte. Met andere woorden: al die 'offers' en veranderingen zijn 3 niet voor niets geweest. We hebben de kosten beter in de hand. Maar, er is een maar. De economie en de zomer zaten tegen. De supermarktoorlog en de krim pende biermarkt voorkwamen dat we het 'spet terende resultaat' haalden waarop we, door de interne inspanningen, hadden gehoopt. Zijn we dan aan het dweilen met de kraan open? Nee, natuurlijk niet. Als we de basis hebben gelegd en de kosten zoveel mogelijk beperken, leiden de verkoopinspanningen sneller tot een goed resultaat. De successen van nieuwe pro ducten, nieuwe verpakkingen en nieuwe manie ren om de markt te bewerken verdrinken dan niet langer in een poel van organisatiekosten. Kosten die worden veroorzaakt door de wens de organisatie in stand te houden. Dat kan echter niet ons doel zijn. Het ultieme doel van de orga nisatie is het ondersteunen van de verkoop van onze producten. Door met de kosten wat minder zwaar op de successen in te teren zijn we daar het afgelopen jaar een stuk beter in geslaagd. 'n Mooi resultaat. De redactie Vers van 't Vat, maart 2005

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 2005 | | pagina 3