en de schaarste op de wereldzeeën Het is dringen aan de containerkades overal ter wereld: de Chinese economie en productie groeien zo hard, dat schepen en havens de goedkope goederen uit China nauwelijks kunnen verstouwen. Deze schaarste heeft ook gevolgen voor het transport van Heineken bier bestemd voor export. De afdeling Sea Freight Transport staat voor de schone taak om de inkoop van dit transport in goede banen te leiden. 16 Hoofdprijs betalen Wachtende containers Kosten Sea Freight Transport De situatie is vrij ongewoon, zo legt Teun van der Linden uit. Hij is inkoopmanager Sea Freight Transport binnen de afdeling Purchasing Sourcing Management van Heineken Nederland Supply. "China is economisch enorm gegroeid sinds het land enkele jaren geleden toetrad tot de Wereld Handels Organisatie. Vorig jaar groeide de Chinese economie met 9,5 procent, tegen over 2,1 procent in Europa. De export van China is nog indruk wekkender. Vorig jaar steeg de uitvoer daar met 33 procent. De lonen zijn er laag en de kwaliteit van de producten is tegenwoor dig goed, waardoor westerse bedrijven er nu op zeer grote schaal hun producten laten maken. Een bedrijf als Philips heeft bijvoorbeeld bijna geen productie meer in Nederland." Door de Chinese expansie is er op alle wereldzeeën een tekort aan schepen en scheepsruimte ontstaan, dus ook op de Atlantische route tussen Europa en Amerika. Het gevolg: de ver- voersprijzen zijn gestegen. "Het tarief voor een container van China naar Amerika is zo'n 50% gestegen", zegt Van der Linden. "Gelukkig is het op de Atlantische route nog niet zo erg; we beta len nog niet de hoofdprijs. Maar wie zijn productie naar China heeft overgebracht en dus van daaruit alles over zee laat komen, zit een stuk moeilijker." De transportkosten maken maar een fractie uit van de prijs die de consument betaalt voor bijvoorbeeld een flesje bier. Maar vele flesjes maken het probleem wel groter. Van der Linden: "Als een 40 voet container voor Heineken USA honderd dollar duurder wordt, betekent dat voor ons per jaar een paar miljoen dollar extra kosten." Toch zijn het niet alleen de tarieven die Van der Linden hoofd brekens kosten. Te vroeg aangeleverde containers vormen een ander gevaar, want een dag wachten betekent extra kosten. Een efficiënte vervoersketen van brouwerij tot consument is dus geboden en daarvoor is de medewerking nodig van bijvoorbeeld P&O Nedlloyd. Dat is één van de grootste containerrederijen ter wereld en één van de vervoerders van het exportbier vanuit Rotterdam naar Heineken USA, en vooral via containeroverslag bedrijf ECT in Rotterdam. Heineken Nederland Supply heeft als grote verlader zeker enige invloed op ECT en P&O Nedlloyd. Een voorbeeld is het oude pijn punt rond de wachttijden aan de poort van ECT. Daar zijn de nodige gesprekken over gevoerd. Directeur Operations van ECT, Jan Gelderland: "De wachttijden hebben we onder controle. Het duurt gemiddeld 36 minuten om een container op het terrein te krijgen, inclusief douaneformaliteiten. Op aandringen van Heineken werken we ook in de weekeinden. Daarnaast heeft Heineken vorig jaar de aanvoer van containers vanuit Zoeterwoude beter gestroomlijnd. Dat heeft ook geholpen." Dat containeroverslag zo nauwlettend in de gaten wordt gehou den, heeft mede te maken met de forse kosten. André Toet, directeur Europa bij P&O Nedlloyd: "Onze totale kosten ontstaan voor dertig procent op zee en voor zeventig procent op het land. De transportkosten in het achterland en de rekeningen van de terminaloperators, zoals bijvoorbeeld ECT, zijn gigantisch." En omdat de reder de 'statijd' betaalt voor iedere container die bij ECT even in de wacht wordt gezet, dringt P&O Nedlloyd bij Heineken aan op een efficiënte aanvoer van containers bij ECT. De coulance van rederijen op dat gebied is voorbij, zo weet Van der Linden. "De wachttijden op de terminals zijn een internationaal pro bleem. Amerikaanse havens hebben er ook last van. In feite wordt er te weinig geïnvesteerd in terminals", aldus Toet. Jan Gelderland reageert: "ECT investeert de komende 18 maan den bijna vierhonderd miljoen euro in capaciteitsuitbreidingen." Toet erkent dat de bal ook bij de reders ligt om de schaarste op te lossen. Er zijn meer schepen nodig om de groei van de wereld wijde handel aan te kunnen. Vandaar dat er nieuwe schepen in aanbouw zijn, waarvan de grootste 10.000 containers van 20 voet kan vervoeren. De schaarste in scheepsaanbod zal naar ver wachting in 2006 verminderen. En de markt in China zal zich ook wat stabiliseren, zo verwacht Teun van der Linden. Tot die tijd is het alle hens aan dek bij Sea Freight Transport. Heineken pi rthar-

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 2005 | | pagina 20