en de schaarste op de wereldzeeën
Het is dringen aan de containerkades overal ter wereld: de Chinese economie en productie
groeien zo hard, dat schepen en havens de goedkope goederen uit China nauwelijks kunnen
verstouwen. Deze schaarste heeft ook gevolgen voor het transport van Heineken bier
bestemd voor export. De afdeling Sea Freight Transport staat voor de schone taak om de
inkoop van dit transport in goede banen te leiden.
16
Hoofdprijs betalen
Wachtende containers
Kosten
Sea Freight Transport
De situatie is vrij ongewoon, zo legt Teun van der Linden uit.
Hij is inkoopmanager Sea Freight Transport binnen de afdeling
Purchasing Sourcing Management van Heineken Nederland
Supply. "China is economisch enorm gegroeid sinds het land
enkele jaren geleden toetrad tot de Wereld Handels Organisatie.
Vorig jaar groeide de Chinese economie met 9,5 procent, tegen
over 2,1 procent in Europa. De export van China is nog indruk
wekkender. Vorig jaar steeg de uitvoer daar met 33 procent. De
lonen zijn er laag en de kwaliteit van de producten is tegenwoor
dig goed, waardoor westerse bedrijven er nu op zeer grote
schaal hun producten laten maken. Een bedrijf als Philips heeft
bijvoorbeeld bijna geen productie meer in Nederland."
Door de Chinese expansie is er op alle wereldzeeën een tekort
aan schepen en scheepsruimte ontstaan, dus ook op de
Atlantische route tussen Europa en Amerika. Het gevolg: de ver-
voersprijzen zijn gestegen. "Het tarief voor een container van
China naar Amerika is zo'n 50% gestegen", zegt Van der Linden.
"Gelukkig is het op de Atlantische route nog niet zo erg; we beta
len nog niet de hoofdprijs. Maar wie zijn productie naar China
heeft overgebracht en dus van daaruit alles over zee laat komen,
zit een stuk moeilijker."
De transportkosten maken maar een fractie uit van de prijs die
de consument betaalt voor bijvoorbeeld een flesje bier. Maar vele
flesjes maken het probleem wel groter. Van der Linden: "Als een
40 voet container voor Heineken USA honderd dollar duurder
wordt, betekent dat voor ons per jaar een paar miljoen dollar
extra kosten."
Toch zijn het niet alleen de tarieven die Van der Linden hoofd
brekens kosten. Te vroeg aangeleverde containers vormen een
ander gevaar, want een dag wachten betekent extra kosten. Een
efficiënte vervoersketen van brouwerij tot consument is dus
geboden en daarvoor is de medewerking nodig van bijvoorbeeld
P&O Nedlloyd. Dat is één van de grootste containerrederijen ter
wereld en één van de vervoerders van het exportbier vanuit
Rotterdam naar Heineken USA, en vooral via containeroverslag
bedrijf ECT in Rotterdam.
Heineken Nederland Supply heeft als grote verlader zeker enige
invloed op ECT en P&O Nedlloyd. Een voorbeeld is het oude pijn
punt rond de wachttijden aan de poort van ECT. Daar zijn de
nodige gesprekken over gevoerd. Directeur Operations van ECT,
Jan Gelderland: "De wachttijden hebben we onder controle. Het
duurt gemiddeld 36 minuten om een container op het terrein te
krijgen, inclusief douaneformaliteiten. Op aandringen van
Heineken werken we ook in de weekeinden. Daarnaast heeft
Heineken vorig jaar de aanvoer van containers vanuit
Zoeterwoude beter gestroomlijnd. Dat heeft ook geholpen."
Dat containeroverslag zo nauwlettend in de gaten wordt gehou
den, heeft mede te maken met de forse kosten. André Toet,
directeur Europa bij P&O Nedlloyd: "Onze totale kosten ontstaan
voor dertig procent op zee en voor zeventig procent op het land.
De transportkosten in het achterland en de rekeningen van de
terminaloperators, zoals bijvoorbeeld ECT, zijn gigantisch." En
omdat de reder de 'statijd' betaalt voor iedere container die bij
ECT even in de wacht wordt gezet, dringt P&O Nedlloyd bij
Heineken aan op een efficiënte aanvoer van containers bij ECT.
De coulance van rederijen op dat gebied is voorbij, zo weet Van
der Linden.
"De wachttijden op de terminals zijn een internationaal pro
bleem. Amerikaanse havens hebben er ook last van. In feite
wordt er te weinig geïnvesteerd in terminals", aldus Toet.
Jan Gelderland reageert: "ECT investeert de komende 18 maan
den bijna vierhonderd miljoen euro in capaciteitsuitbreidingen."
Toet erkent dat de bal ook bij de reders ligt om de schaarste op
te lossen. Er zijn meer schepen nodig om de groei van de wereld
wijde handel aan te kunnen. Vandaar dat er nieuwe schepen in
aanbouw zijn, waarvan de grootste 10.000 containers van 20
voet kan vervoeren. De schaarste in scheepsaanbod zal naar ver
wachting in 2006 verminderen. En de markt in China zal zich ook
wat stabiliseren, zo verwacht Teun van der Linden. Tot die tijd is
het alle hens aan dek bij Sea Freight Transport.
Heineken
pi rthar-