Even voorstellen: de nieuwe manager Horeca Naam: Burgerlijke staat: Bij Heineken sinds: Favoriete drankje: Motto: Belangrijk: Ronald den Elzen samenwonend, trotse vader van een zoon 1995 Heineken, en Amstel 1870 vanwege de 'bite' 'Het zijn geen Olympische spelen: meedoen is voor de concurrent. Wij willen winnen.' Naar mensen luisteren, horen wat er gebeurt en hoe het beter kan. "Heineken opereert in een doorlopend veranderende omgeving. De consument vergrijst, 'verkleurt', wil meer keus en duikt minder snel het café in. De horecaonderne mer - onze klant - professionaliseert, richt zich vaker op een specifieke doelgroep en heeft de neiging meerdere zaken te openen. Tot voor kort onderkenden we dat te weinig. We hebben jarenlang succesvol geopereerd. Heineken is de grootste bierleverancier in de horeca, met een goed serviceniveau en sterke merken, maar toch waren de cij fers de laatste jaren niet om trots op te zijn. De resultaten vielen tegen en de structuur van de organisatie kon veel efficiënter. Sinds 2002 zijn we niet meer in staat om horecaondernemers aan ons te binden. We liepen achter de feiten aan. Er moest iets gebeuren: we moesten de klant (weer) centraal stellen. Daarom hebben we de markt nu gesegmenteerd naar klanttype in plaats van naar regio en zit Trade Marketing veel dichter op elke klant. We hebben in elk segment gespecialiseerde accountmanagers die precies weten wat er speelt en welke wensen klanten hebben - liefst nog voor de klant zelf weet dat hij die wensen heeft. Heineken moet voor horecaondernemers een logische keuze worden omdat daar de kennis zit, de ervaring, de juiste mensen. Zeker nu de markt is geliberaliseerd en we ondernemers niet meer voor langere tijd kunnen vastleg gen. Aan die aanpak zijn we gaan bouwen. Maar het is nog niet goed genoeg. Om ons nog meer in onze klanten te kunnen verdiepen, moeten de zaken intern verder op orde: de systemen waarin we alle gegevens vastleggen én het kennisniveau van onze mensen. Verder moeten we scherper worden, leren van fouten, vaker met elkaar suc cessen vieren en zorgen dat wat we doen ook echt effect heeft. Dat is een mooie uitdaging: de zaken 'onder de motorkap' nog beter te regelen, zodat de meters op het dashboard straks ook de goede kant uitslaan!" Vers van t Vat, maart 2005

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 2005 | | pagina 17