Beste deal
Kek flesje
De nieuwe marktbewerkingstrategie is één van de maatrege
len waarmee de unit Horeca de veranderingen in de horeca-
markt het hoofd biedt. De unit Horeca heeft echter meer
ijzers in het vuur, zoals slimme werkprocessen en gedegen
opleidingen. Allemaal bedoeld om de klanten nog beter te
bedienen en de slagkracht en slagvaardigheid van de organi
satie te vergroten. Vers van 't Vat vertelt er in de komende
nummers meer over.
dat helemaal is aangekleed rond het hippe Paco-flesje. "Kek",
zegt Poppes. "Premium bier in een aluminium flesje dat perfect
past in een outlet met een luxe uitstraling." Bijzonder is dat in
Escape, een deur verder, bier van de concurrent wordt verkocht.
Daar heeft Heineken zich mooi tussen gewurmd. "Precies zoals
het moet gaan", vindt Heineken accountmanager Niels
Grevenstuk. "We proberen altijd binnen te komen in de 'places to
be'. Dankzij onze gerichte aanpak lukt dat aardig." Dick Poppes
beaamt dat: "Heineken staat marketingtechnisch op een heel
hoog niveau. Ik merk gewoon dat er ontzettend veel kennis zit
over mijn doelgroep. Dat was vroeger overigens niet anders dan
nu." Grevenstuk: "We moeten wel. Leisure Events is heel dyna
misch. Outlets zijn twee, hooguit drie jaar 'hot'. Jongvolwassenen
vinden je de ene week nog leuk en de andere laten ze je net zo
makkelijk links liggen. Het is de kunst om ze te blijven boeien, en
dan liefst met allerlei subtiele verwijzingen naar Heineken. Welke
aanpak je ook kiest, het gaat er per slot van rekening om
Heineken bier te verkopen."
goed contact met 'mijn' klanten. De onderlinge informatie
uitwisseling kan nog verder verbeterd worden. We moeten ons
tot doel stellen om actief informatie te brengen en te halen."
Voor Corporate Account Holland Casino, veranderde er niet
zoveel. Heineken-accountmanager Ron Weber komt regelmatig
over de vloer op het hoofdkantoor in Hoofddorp, maar deed dat
ook al vóór oktober 2003. "Het enige verschil is dat ik me nu
alleen nog met corporate accounts bezighoud, terwijl ik voor
heen bijvoorbeeld ook het evenement Dance Valley in mijn por
tefeuille had. Dankzij onze nieuwe marktbewerking zijn alle klan
ten opnieuw ingedeeld. Ik kan me nu volledig richten op mijn
specifieke groep klanten."
Jan Bartels, productmanager bij Holland Casino, heeft er weinig
van gemerkt. "We hebben altijd al het gevoel gehad dat Holland
Casino belangrijk is voor Heineken. Dat we nu in een ander
groepje vallen: prima hoor, maar logisch dat wij dat niet merken.
Het gaat ons om betrouwbaarheid, creativiteit en de beste deal."
En dat zit wel goed, aldus Bartels. "Voorstellen voor acties en pro
moties krijgen al meteen een casino-tintje mee. Daaruit blijkt dat
Heineken weet hoe de casino-wereld in elkaar steekt en als je dat
weet, heb je een streepje voor. Trouwens, een Heineken-logo in
onze vestigingen werkt ook in óns voordeel. We versterken
elkaar."
Ingeperst tussen café De Kroon en Escape in Amsterdam, eigen
dom van Dick Poppes, is onlangs Escape Delux geopend, een
'club in een club' en een typisch Leisure Events-verkooppunt
Heineken