Eén keer verhaal vertellen Strategisch adviseren Sinds oktober 2003 heeft de unit Horeca een nieuwe marktbe werkingstrategie voor de 'NAM-accounts' waarbij NAM staat voor National Account Management. De ondersteuning van klanten is namelijk niet meer gebaseerd op een regionale indeling, maar gaat uit van het type horecaondernemer. Een bioscoopketen heeft immers een andere ondersteuning nodig dan een dance- event. De klanten zijn ingedeeld in drie segmenten, met elk gespecialiseerde accountmanagers die maar één soort onderne mingen bedienen. Allemaal met als doel de klant beter te onder steunen en in te spelen op diens specifieke wensen. "De tijd dat een horecavertegenwoordiger op dezelfde dag een bruine kroeg en een voetbalstadion bezocht, is voorbij. Net als de periode dat ondernemers die in meerdere regio's horecagele genheden runden, zaken deden met evenveel Heineken-verte- genwoordigers", zegt national accountmanager Horeca Milco Alblas. "Een bruin café vraagt een heel andere aanpak dan een discotheek. De nieuwe aanpak is gebaseerd op het feit dat er ver schillende soorten horecaondernemingen bestaan. Organisaties met een hoofdkantoor en meerdere vestigingen vallen onder Corporate Account Management. Key Accounts zijn horecaonder nemers met twee of meer zaken in verschillende plaatsen. Bij Leisure Events richten we ons specifiek op discotheken, poppodia, dance-events, grote partycentra en studenten verenigingen - kortom, op de doelgroep jongvolwassenen." Het grootste voordeel van deze aanpak, is dat een klant nog maar één aanspreekpunt heeft - een accountmanager die bovendien specialist is. Alblas: "Zo hoef je als ondernemer maar één keer je verhaal te vertellen aan iemand die begrijpt hoe jouw zaak in elkaar steekt en die precies weet wat er in de markt gebeurt." Niemand dan de klant zelf weet beter of de nieuwe marktbewer king goed uitpakt. Richard van Leeuwen is eigenaar van acht horecabedrijven in het gebied tussen Noordwijk en Rotterdam. Dat maakt Van Leeuwen Horeca een Key Account. "Een paar jaar geleden deed ik zaken met wel vijf Heineken-vertegenwoordi- gers", vertelt Van Leeuwen. "Niet dat dat nou echt lastig was, maar praktisch was het ook niet. Ik heb er wel eens een opmer king over gemaakt. Je mag van je leverancier toch verwachten dat hij, net als ik, zo efficiënt mogelijk werkt." Daarom is hij blij met de ene accountmanager die overbleef: Mare Huisman. "Mare weet precies wat ik wil en hij kan me ook strategisch adviseren. Ik hoop alleen dat de andere diensten van Heineken - levering, technische ondersteuning - net zo goed gaan lopen." Mare zelf is verguld met zijn functie. "Ik werk graag met onder nemers die zakelijk en professioneel hun bedrijven runnen." Toch ziet ook hij verbeterpunten: "Er staan geen muren om Key Accounts. De Heineken Brouwerijen-units, Verkooptelefonie en chauffeurs die uiteindelijk de dranken brengen, hebben net zo Vers van 't Vat, maart 2005

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 2005 | | pagina 11