moeten ons niet banger laten maken dan nodig is. We kunnen onze concurrenten voor blijven door nét dat stapje sneller, beter te zijn. Dat kan - en allerlei initiatieven werpen al vruchten af- door bijvoorbeeld te sturen op minder verliezen. Door hogere eisen aan medewerkers te stellen als het gaat om opleiding en ontwikkeling, waardoor hun productiviteit en flexibiliteit toeneemt. Maar ook door grondstoffen en materialen scherper in te kopen. Laten we ook niet vergeten dat we nog altijd 'preferred supplier' van Heineken USA zijn. Ook op andere gebieden valt genoeg te halen. We hebben de kwaliteiten in huis om weer de nummer één van de wereld te worden. Uiteindelijk is dat ook het doel. Voor mij in elk geval wel." U verwacht nogal wat van medewerkers. Zijn die eisen reëel? "Zonder meer. We kunnen niet zonder medewerkers die op een bepaald niveau van ontwikkeling en kennis zitten. Momenteel loopt bij Verpakken bijvoorbeeld een project waarin mensen twee jaar de tijd krijgen om dat niveau bereiken. Ik vind het niet meer dan logisch dat medewerkers zelf verantwoordelijk zijn voor hun ontwikkeling. We moeten voortdurende verbetering nastreven, natuurlijk in de eerste plaats aan je eigen werk. De tijd datje bijna gedachteloos aan een lijn kon staan, is echt voorbij. We kunnen niet langer reactief zijn en afwachten; we moeten juist proactief zijn en vooruitlopen op mogelijke toekomstige ontwikkelingen. Op die manier ontstaat een sneeuwbaleffect. Daarbij hebben we elke afzonderlijke medewerker hard nodig. Ik ben trots op onze huidige kwaliteit en ons serviceniveau en natuurlijk kan het altijd nog beter. Om dat te waarborgen hebben we altijd de juiste mensen nodig op de juiste plaats. Medewerkers die gedisciplineerd zijn in de uitvoering van hun taken en die 'entrepreneurschap' tonen: nadenken over hoe ze hun werk het beste kunnen doen." De leidinggevenden spelen toch ook een belangrijke rol? "Natuurlijk. Iedereen moet zich aanpassen en leidinggevenden dus ook. Twee jaar geleden zijn we al begonnen het leiderschap bij HNS om te vormen. Van leidinggevenden verwacht ik dat ze dicht bij hun team zijn en weten wat er speelt. Ze moeten moeilijke beslissingen nemen maar ook niet vergeten dat successen gevierd mogen worden. Ze moeten hun medewerkers inspireren, coachen, informeren en de waarheid vertellen. Dat blijkt te werken. De huidige situatie vereist dat we geen misverstand laten bestaan over wat we willen en moeten, en waarom." Waar staat HNS over twee jaar? "Een resultaatgericht bedrijf aan de top dat uitstekende kwaliteit levert. Dat zijn we aan onze stand verplicht. We zijn de grootste supply chain-organisatie binnen Heineken. Tien, vijftien jaar geleden hadden wij een voorbeeldfunctie en die moeten we weer krijgen. Over twee jaar houdt het trouwens niet op; vanaf nu is veranderen onze stijl van leven." Vers van 't Vat, januari/februari 2005

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 2005 | | pagina 9