moeten ons niet banger laten maken dan nodig is. We kunnen
onze concurrenten voor blijven door nét dat stapje sneller, beter
te zijn. Dat kan - en allerlei initiatieven werpen al vruchten af-
door bijvoorbeeld te sturen op minder verliezen. Door hogere
eisen aan medewerkers te stellen als het gaat om opleiding en
ontwikkeling, waardoor hun productiviteit en flexibiliteit
toeneemt. Maar ook door grondstoffen en materialen scherper in
te kopen. Laten we ook niet vergeten dat we nog altijd 'preferred
supplier' van Heineken USA zijn. Ook op andere gebieden valt
genoeg te halen. We hebben de kwaliteiten in huis om weer de
nummer één van de wereld te worden. Uiteindelijk is dat ook het
doel. Voor mij in elk geval wel."
U verwacht nogal wat van medewerkers. Zijn die eisen reëel?
"Zonder meer. We kunnen niet zonder medewerkers die op een
bepaald niveau van ontwikkeling en kennis zitten. Momenteel
loopt bij Verpakken bijvoorbeeld een project waarin mensen
twee jaar de tijd krijgen om dat niveau bereiken. Ik vind het niet
meer dan logisch dat medewerkers zelf verantwoordelijk zijn
voor hun ontwikkeling. We moeten voortdurende verbetering
nastreven, natuurlijk in de eerste plaats aan je eigen werk. De tijd
datje bijna gedachteloos aan een lijn kon staan, is echt voorbij.
We kunnen niet langer reactief zijn en afwachten; we moeten
juist proactief zijn en vooruitlopen op mogelijke toekomstige
ontwikkelingen. Op die manier ontstaat een sneeuwbaleffect.
Daarbij hebben we elke afzonderlijke medewerker hard nodig.
Ik ben trots op onze huidige kwaliteit en ons serviceniveau en
natuurlijk kan het altijd nog beter. Om dat te waarborgen hebben
we altijd de juiste mensen nodig op de juiste plaats. Medewerkers
die gedisciplineerd zijn in de uitvoering van hun taken en die
'entrepreneurschap' tonen: nadenken over hoe ze hun werk het
beste kunnen doen."
De leidinggevenden spelen toch ook een belangrijke rol?
"Natuurlijk. Iedereen moet zich aanpassen en leidinggevenden
dus ook. Twee jaar geleden zijn we al begonnen het leiderschap
bij HNS om te vormen. Van leidinggevenden verwacht ik dat ze
dicht bij hun team zijn en weten wat er speelt. Ze moeten
moeilijke beslissingen nemen maar ook niet vergeten dat
successen gevierd mogen worden. Ze moeten hun medewerkers
inspireren, coachen, informeren en de waarheid vertellen. Dat
blijkt te werken. De huidige situatie vereist dat we geen
misverstand laten bestaan over wat we willen en moeten, en
waarom."
Waar staat HNS over twee jaar?
"Een resultaatgericht bedrijf aan de top dat uitstekende kwaliteit
levert. Dat zijn we aan onze stand verplicht. We zijn de grootste
supply chain-organisatie binnen Heineken. Tien, vijftien jaar
geleden hadden wij een voorbeeldfunctie en die moeten we
weer krijgen. Over twee jaar houdt het trouwens niet op; vanaf
nu is veranderen onze stijl van leven."
Vers van 't Vat, januari/februari 2005