over veranderen als lifestyle De medewerkers van Heineken Nederland Supply (HNS) krijgen aardig wat veranderingen voor de kiezen. De stagnerende biermarkt zorgt voor minder volume en interne concurrentie dwingt tot efficiënter werken. Er ontstaat ook boventalligheid. Directeur Marc Gross geeft zijn mening. 8 Marc Gross Per 1 januari 2005 zou een aantal HNS-medewerkers van de Brouwerij Zoeterwoude boventallig worden. Dat gaat niet door. Waarom niet? "Het heeft te maken met het project Sunshine bij Heineken USA, dat vooral gevolgen heeft voor de Brouwerij Zoeterwoude. Heineken USA gaat met andere etiketten werken. Daarom worden in Zoeterwoude nieuwe etiketteermachines geplaatst. Een aantal lijnen moet daarvoor worden stilgelegd. Om toch de productiecapaciteit op peil te houden, voeren we het aangekondigde drieploegensysteem op de exportlijnen - Colonne 2, 3 en 7 - pas in per 1 januari 2006. Colonne 1 en 6 werken inmiddels al wel met een drieploegenrooster." Is de reorganisatie daarmee van de baan? "Nee, door het project voor Heineken USA hebben we slechts tijdelijk meer werk. Volgend jaar is het project afgerond en dan geldt zeer waarschijnlijk dat we minder groeien en dus nog kostenbewuster en efficiënter moeten werken. Wel hebben we door het project Sunshine een jaar langer de tijd om op de veranderingen in te spelen." HNS kan niet op de oude voet verder. Waar zit de pijn? "De kosten bij HNS liggen, in vergelijking met het gemiddelde peil in Europa, erg hoog. Dat heeft vier oorzaken: onze personeelskosten - salarissen en sociale lasten - zijn twintig tot dertig procent hoger; ze vormen de helft van de vaste kosten die we maken. Onze arbeidstijden zijn korter: wij werken hooguit 36 uur per week, terwijl in landen om ons heen 40 uur gebruikelijk is. Op het gebied van productiviteit - productie tegenover kosten - opereren we in de middenmoot. Tot slot hebben we bij HNS te maken met een overschot aan productiecapaciteit." 'Kostenbesparing' is een soort toverwoord geworden. Is het zo langzamerhand niet genoeg geweest? "Ik denk dat we onszelf moeten realiseren dat veranderingen niet tijdelijk zijn. Willen we competitief zijn, dan zullen we wel in de kosten móeten snijden. Laat ik Nederland eens vergelijken met bijvoorbeeld Italië. We gebruiken dezelfde materialen, we hebben dezelfde professionele basis en we leveren uiteindelijk hetzelfde bier. Toch is Italië goedkoper dan wij. Een groot deel van het verschil zit in de personeelskosten. Medewerkers elders produceren meer bier voor hetzelfde geld. Het verschil zit niet (meer) in productkwaliteit, materialen of machines. Het zijn de mensen die efficiënt en slim het onderscheid maken." Hoe terecht is de angst van medewerkers dat volume van HNS verdwijnt naar andere, goedkopere brouwerijen binnen Heineken? "Ik ontken niet dat we productievolume hebben verloren aan werkmaatschappijen die zichzelf lokaal beter positioneren of die het Heineken-merk sneller kunnen laten groeien doordat ze geen last hebben van de extreem hoge importheffingen. Maar ook in Nederland staat de markt onder druk. Het volume van HNS is het afgelopen jaar gestabiliseerd, sterker nog: licht gedaald. Maar we Heineken

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 2005 | | pagina 8