Heineken Zoeterwoude beste leerbedrijf sector Handel Koerswijziging Bierblad Zoeterwoude ontvangt EU-transportattachees Kort Op 20 december is de Heineken brouwerij in Zoeterwoude uitgeroepen tot het beste leerbedrijf in de sector handel en heeft daarmee de tweede Human Capital Award gewonnen. Al eerder had Heineken de titel van beste leerbedrijf in de sector groothandel/internationale handel in de wacht gesleept. Met deze prijs op zak bond Heineken de strijd aan met het beste leerbedrijf in de categorie retail, de H&M- vestiging in Ede. Heineken won en mag zich nu het beste leerbedrijf van de gehele handelssector noemen. Henk Arens, opleidingsfunctionaris Productie Zoeterwoude, kreeg de prijs onlangs uitgereikt. Daarmee is de prijzenregen hopelijk nog niet ten einde, want Heineken is samen met twee andere bedrijven genomineerd voor de titel 'Leerbedrijf van het jaar'. Deze finale vindt plaats in maart. De genomineerde leerbedrijven worden beoordeeld door vertegenwoordigers van werkgevers- en werknemersorganisaties, onderwijs, het Kenniscentrum Handel en een 'sectorspecialist'. Het Bierblad heeft een ingrijpende koerswijziging ondergaan. De vormgeving van het blad is in een nieuw jasje gestoken, maar ook inhoudelijk is het roer om gegaan. Het nieuwe Bierblad schrijft niet meer primair over Heineken Brouwerijen en de Heineken-merken, maar vooral over zaken die de horecaondernemers bezighouden. "Het is echt een meedenkmagazine geworden", vindt Franklin van den Bos, manager Trade In-store. "We schrijven bijvoorbeeld over veranderende wetgeving waarmee horecaondernemers te maken krijgen. Maar ook over manieren waarop ze meer klanten kunnen trekken." Een onlangs gehouden lezersonderzoek wees uit dat horecaondernemers de inhoud en de vormgeving nu hoger waarderen. De nieuwe aanpak leidt niet alleen tot tevreden Heineken-relaties, het levert ook nog eens een besparing op van enkele honderdduizenden euro's. Het nieuwe Bierblad wordt gemaakt door Sanoma, de uitgever van veel bekende publieksbladen, en wordt minimaal tien keer per jaar verstuurd aan ruim 30.000 horecaondernemers. Medio december brachten ongeveer vijftig transporttachees van de Europese Unie een bezoek aan Zoeterwoude. Fred Holvast (manager Distribution Customer Services) nam die gelegenheid te baat om de toekomstige logistieke plannen van Heineken toe te lichten. Zo'n lobby kan geen kwaad, want de transportwetgeving komt steeds vaker uit Brussel. Fred Holvast maakte de transportattachees duidelijk dat Heineken vanuit Nederland jaarlijks meer dan 16 miljoen hectoliter naar haar afnemers vervoert en dat de EU-transportwetgeving dus erg belangrijk is voor Heineken. Denk maar aan de maximumafmeting van vrachtwagens - met langere vrachtwagens hoeft Heineken minder vaak te rijden en kan er dus veel geld bespaard worden op de distributie. De EU-transportattachees bezochten naast Heineken ook de Bloemenveiling in Aalsmeer tijdens hun toer door Nederland. Heineken

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 2005 | | pagina 6