levert honderden miljoenen op (en iedereen mag meedoen!) Heineken is sinds een jaar bezig om honderden miljoenen euro's te verdienen zonder ook maar een druppel extra bier te verkopen. Al dat geld zit nu nog verstopt in voorraden, te ruime afspraken met leveranciers of in bezittingen waar Heineken weinig aan heeft. De afdeling Corporate Control Accounting coördineert het project waarmee dat geld weer wordt 'losgeweekt', Hunt for Cash. Cashflow Hunt for Cash Hoewel Hunt for Cash inmiddels een veelgehoorde term is, weet niet iedereen er het fijne van. En dat is jammer, want de jacht op geld staat open voor iedereen. Voor alle werkmaatschappijen, maar ook voor bijvoorbeeld een vertegenwoordiger of een magazijnmeester. Die laatste bestelt - laten we zeggen - om de drie maanden nieuwe onderdelen. Weliswaar liggen de schappen dan nog voor twintig procent vol, maar om zeker te zijn van voldoende voorraden, bestelt hij alvast bij. Toch zou de magazijnmeester ook wekelijks kleine partijtjes kunnen bestellen, met de afspraak dat de leverancier binnen 24 uur bijlevert als hij onverhoopt misgrijpt. Frans Eusman, directeur van Corporate Control Accounting, legt uit wat de winst is: "Op korte termijn hoefje even niks te bestellen, want eerst werkje de laatste twintig procent voorraad weg. Daarna hou je een minder grote buffer aan en heb je dus minder spullen die maanden nutteloos blijven liggen. Dat scheelt een hoop geld. Bovendien kun je toe met een kleiner magazijn." Het is maar een klein voorbeeld, maar met alle Hunt for Cash-ideeën bij elkaar kan Heineken wereldwijd honderden miljoenen euro's contant in handen krijgen. Deze zogenaamde cashflow is voor een bedrijf minstens zo belangrijk als de omzet en netto winst. "Winst is mooi", legt Frans Eusman uit, "maar een onderneming die al haar winst nodig heeft voor investeringen, is in de ogen van de buitenwereld helemaal niet zo sterk. Het gaat om de vraag: 'hoeveel geld heb je direct beschikbaar?'" Daarom moest er na de mega-overname van de Oostenrijkse brouwer BBAG wat gebeuren. Eusman: "Heineken is niet langer een onderneming zonder schulden. We moeten weer cash geld bij elkaar halen om die schulden af te lossen." Dat vond de Raad van Bestuur ook. Daarom is Hunt for Cash sinds 2004 een Company Strategic Program. Wie denkt dat Corporate Control Accounting de Hunt for Cash wel even regelt, komt bedrogen uit. "De hele organisatie moet meedoen aan de 'geldjacht', van hoog tot laag. Wij halen hier in Heineken

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 2005 | | pagina 4