Nieuwjaarsrecepties in teken van Azië Geslaagde kerstbijeenkomst in Den Bosch Kerstboom van duizenden kratjes Brand Geld De nieuwjaarsrecepties binnen Heineken stonden dit jaar in het teken van de ramp in Azië. Medewerkers in Amsterdam hadden bedacht dat de recepties een goede gelegenheid boden om geld in te zamelen voor de slachtoffers van de ramp. De Raad van Bestuur heeft toegezegd het opgehaalde bedrag te verdubbelen en de brouwerij in Indonesië zal zorgen voor een goede bestem ming van het geld. Bij het ter perse gaan van deze Vers van 't Vat waren nog geen bedragen bekend, maar de acties werden met groot enthousiasme ontvangen. Zoveel enthousiasme zelfs, dat werd besloten een gironummer open te stellen dat tot 31 januari gebruikt kon worden. Wat Heineken betreft brachten de speeches die op de verschillende vestigingen gehouden werden 1 i y7ongeveer dezelfde boodschap over: de Jt $30 minder zonnige vooruitzichten voor de markt mogen geen beletsel zijn voor Heineken-medewerkers om nog steeds te genieten van de successen en plezier te hebben in hun werk. "Weliswaar zijn de huidige marktomstandigheden verre van ideaal, maar door voortdurende aanpassing moet Heineken in Neder land die uitdaging aankunnen", aldus een van de sprekers. Uit de verschil lende speeches bleek duidelijk dat het vertrouwen in Heineken en in de kracht van de mensen die Heineken maken, ook in 2005 sterk aanwezig is. Op woensdag 15 december vond de jaarlijkse kerstbijeenkomst plaats voor oud-medewerkers en gepensioneerden van de Bossche brouwerij. Voor het eerst namen ook oud-medewerkers en gepensioneerden van Heineken Limburg deel. Voor de in totaal ruim 400 aanwezigen was een middagvullend programma georganiseerd met een hapje, een drankje en de nodige rondjes bingo. Daarin wisten ook de Limburgse collega's zich goed te vinden. Vlak voor kerst had Brand een spectaculaire sponsoractie: op de Grote Markt in Delft bouwden studenten een kerstboom van maar liefst 15.800 kratjes Brand. De bewoners van Delft konden volop kennismaken met het nieuwe gouden Brand-kratje, want de bierkrattenboom telde vijftig lagen en woog 95 ton. Studenten van de faculteit Civiele Techniek hadden berekend welke balans het bouwwerk nodig had om overeind te blijven. Een kern van bierkratten met lege flesjes zorgde voor de stabiliteit. Het gewicht van deze kern moest ervoor zorgen dat de boom bleef staan, ook als het waaide. De berekeningen bleken gelukkig te kloppen: ondanks de stormachtige wind bleef de bierkrattenboom fier overeind. De boom is inmiddels afgebroken; alleen de foto's herinneren nog aan het prachtige bouwwerk. Januari/februari 2005 Succes, verlies, kosten, winst, omzet, macht, allemaal zaken die worden gemeten in geld. Met geld meten we heel veel. Er zijn mensen die zich daaraan ergeren. Ze vinden dat geld los staat van menselijk gevoel. Dat het de mensheid slechter maakt. Toch is geld gewoon een maataanduiding. Een manier om iets te meten. Centimeters bijvoorbeeld: 'Dit jaar 40 centimeter winst en we verwachten voor het komend jaar een stijging van 10%'. Zo'n zin wijkt eigenlijk niet af van dezelfde zin waarin we geld als maatstaf gebruiken. Conclusie: het gaat ons helemaal niet om het geld, geld is maar een middel, het gaat ons om heel andere zaken. En daar zijn we dus druk mee. Wereldwijd maar zeker ook veel dichterbij; binnen Heineken en zelfs thuis. We gebruiken geld om het belang van iets vast te stellen. Neem nou het enorme medeleven met de slachtoffers van de Tsunami. De acties tijdens onze nieuwjaarsrecepties waren een succes. Maar van de landelijke omvang van ons medeleven kunnen we ons eigenlijk pas een beeld vormen sinds we weten welke enorme bedragen we er in Nederland aan hebben gehangen. Daar is niets harteloos aan, het toont alleen aan dat geld een maat aangeeft die wereldwijd wordt begrepen. Ook als het erom gaat dat het niet altijd eerlijk is verdeeld. Dat ligt niet aan het geld, dat ligt aan ons onvermogen om te delen. Als Marc Gross in het HNS-interview praat over sturen op kosten, dan gaat het over geld dat de effectiviteit van de inspanning meet. In het artikel over 'Hunt for cash' meet geld de mate waarin we in staat zijn gezond verstand te gebruiken en praktische afwegingen te maken. Dus als iemand tegen u zegt dat de hele wereld alleen nog maar draait om geld, dan klopt dat - maar het heeft niets te maken met gebrek aan gevoel. Wij wensen u vele centimeters succes in 2005. De redactie Vers van 't Vat, januari/februari 2005

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 2005 | | pagina 3