herleven in Heineken Collectie 22 De halve wereld kent de Heineken Experience in Amsterdam. Minder bekend is de Heineken Collectie, een bijzondere verzameling foto's, reclamematerialen en andere Heineken-memorabilia uit vervlogen tijden, beheerd door collection manager Annesietske Stapel. Maar om deze bijzondere collectie intact te houden, moet er volgens haar wel iets gebeuren. Droog Redelijk compleet Weekagenda Vervlogen tijden 'Museum' staat er in metalen jaren dertig-letters boven de deur, maar de Heineken Collectie is niet bepaald het toonbeeld van een nette expositie. Voorzover je van een uitstalling kunt spreken, hangt en staat die vooral in het kantoor van Annesietske Stapel. De kamer heeft in feite meer weg van een depot dan van een werkplek en ofschoon de collection manager zich er best thuis voelt, is die situatie min of meer uit nood geboren. "Er was ooit sprake van dat deze hoek van het gebouw zou worden ingericht als museum", vertelt ze. "Een soort aanvulling op de Heineken Experience voor mensen die meer wilden weten over de geschiedenis van het bedrijf. Uiteindelijk is het daar niet van gekomen." Vindt Heineken de historie van het bedrijf soms niet belangrijk genoeg? "De interesse is er wel degelijk", verzekert Annesietske. "De geschiedenis spreekt tot de verbeelding en steeds meer mensen beginnen de waarde ervan in te zien. Maar het beheer van de bedrijfscollectie wordt in het bedrijf nog wel een beetje als een vreemde eend gezien." Om die reden is het papieren archief jaren geleden al in bruikleen gegeven aan het gemeente archief in Amsterdam. De rest beheert Annesietske. "Jammer genoeg hebben we een flink deel, met name de grotere op vallende objecten, moeten opslaan in een loods in Zoeterwoude omdat we er hier geen ruimte voor hebben", vertelt ze. "En wat we hier hebben, kunnen we niet onder de juiste klimatologische omstandigheden bewaren. Temperatuurschommelingen zijn funest voor een fotoverzameling. Maar daar wordt nu aan gewerkt." De Heineken Collectie bestaat uit keurig gerangschikte dozen met duizenden foto's en dia's, honderden prenten en schilde rijen, bierflesjes en reclameborden van tientallen jaren geleden tot gisteren. Ze liggen opgetast in enorme archiefkasten in een zaal aan de overkant van de gang. Aan selectie en documentatie is Annesietske het grootste deel van haar tijd kwijt. "Ik heb de afgelopen jaren vooral geïnventariseerd wat er eigenlijk is. Tachtig procent van de collectie is nu ook digitaal opgeslagen en beschreven." Nieuwe stukken koopt Annesietske maar zelden zelf aan. "In de loop der tijd is heel wat verzameld en ik heb de indruk dat de collectie nu redelijk compleet is, al maak ik natuurlijk wel keuzes. Het meeste hebben we al en vaak liggen de prijzen absurd hoog." De omvangrijke collectie foto's is haar persoonlijke favoriet. Ze wijst op een grote collage boven haar bureau. "Ze schetsen zo'n mooi tijdsbeeld. Moetje zien: lachende mensen, trotse mensen. Heineken was in die tijd een aparte tak van industrie en gaf fotografen opdracht de medewerkers en de processen vast te leggen. Prachtig vind ik dat." Veel mogelijkheden om medewerkers en anderen daar binnen Heineken van te laten genieten, zijn er vooralsnog niet. Daarom zoekt Annesietske andere manieren. Onlangs kwam een Heineken-weekagenda voor 2005 op de markt waarin tientallen oude reclame-uitingen zijn opgenomen. In een pas verschenen boekje is honderd jaar Heineken-geschiedenis (1864-1964) fotografisch vastgelegd. En dan is er sinds kort de beeldbank die via de Heiway en www.heinekencollection.com is te vinden. Hier kan iedereen historisch foto- en reclamemateriaal bekijken en bestellen. Intussen blijft Annesietske hopen op een echte 'eigen' plek voor de Heineken Collectie. "Al weet ik nog niet precies hoe", besluit ze. Heineken

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 2005 | | pagina 22