wil eigen broek ophouden Jaarlijks bezoeken meer dan 260.000 mensen de interactieve tentoonstelling in de Heineken Experience in Amsterdam. Maar de Experience beschikt ook over een zalencentrum dat prima geschikt is voor zakelijke bijeenkomsten. Kortgeleden is de exploitatie in opzet gewijzigd. Gaat de Heineken Experience commercieel? Duur en klassiek Geen betere locatie Heineken Experience De term 'commercieel gaan' is volgens sales manager Maarten Wijdekop te zwaar aangezet. Maar net als veel bedrijfs onderdelen bij Heineken heeft ook de Heineken Experience de kosten en opbrengsten naast elkaar moeten zetten. Als zelfstandige business unit streeft de Experience ernaar dat de opbrengsten de kosten dekken, maar daarvan was de afgelopen jaren nog geen sprake - er moest geld bij. Om daar iets aan te doen, vraagt de Heineken Experience sinds 1 januari een vergoeding voor de zaalhuur en de personele kosten. In de eerste plaats aan Heineken-afdelingen, want het is niet zo dat Jan en alleman een zaal kan huren voor feesten en partijen. "Dan draait de Experience ongetwijfeld zo quitte, maar dat doen we bewust niet. We willen wél iets betekenen voor het bedrijf", vertelt Wijdekop. "De Experience is er in de eerste plaats voor bijeenkomsten die voor en door Heineken georganiseerd worden. Daarnaast kunnen ook Heineken-relaties hier ontvangsten houden. Incidenteel kan een extern bedrijf hier terecht voor bijeenkomsten, maar alleen als ze ook de Heineken Experience bezoeken of het Bière a Table-arrangement gebruiken. Dat zijn lunches of diners waarbij de wijnen worden vervangen door onze prachtige bieren en de koks iets over de gerechten vertellen die zijn bereid met bijvoorbeeld een scheutje Murphy's of een Birra Moretti. Daarnaast vertellen wij iets over de smaak en herkomst van de bieren. Want we zijn en blijven een uithangbord van Heineken!" Veel medewerkers, afdelingen en bedrijfsonderdelen van Heineken hebben de Experience nog nooit 'ontdekt'. Wijdekop wijt het aan drie misverstanden: de Experience is te weinig beschikbaar, te duur en te klassiek qua inrichting. "We zijn inmiddels zeven dagen per week beschikbaar en aan de prijs kan het ook niet liggen", meent Maarten Wijdekop. "We vragen weliswaar sinds kort een bijdrage voor de huur van een ruimte en de inzet van personeel, maar die is heel schappelijk. Daarnaast zijn we bezig om in de uitstraling niet alleen het klassieke Heineken naar voren te laten komen, maar ook het Heineken van nu en in de toekomst. Dat is nog in ontwikkeling, maar je kunt denken aan de inzet van mobiele, trendy barconcepten." Per jaar worden al meer dan 20.000 mensen ontvangen in het zalencentrum in de Heineken Experience. Partners in business komen regelmatig langs voor overleg of een bezoek aan de interactieve rondleiding. "We organiseren hier heel leuke dingen", besluit Wijdekop. "Een betere locatie dan de Heineken Experience om het échte Heineken-gevoel te krijgen is er gewoon niet." Heineken

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 2005 | | pagina 20