Fein er Kennis Betere prestaties Neuzen dezelfde kant op voor eerstelijns technische ondersteuning. De consultants worden ingedeeld in vier werelddelen zodat zij gedegen kennis van deze regio's kunnen opdoen. Tweede belangrijke drijfveer voor de reorganisatie is dat brouwerijen te vaak zelf het wiel uitvinden en te weinig gebruikmaken van de kennis die bij HTS/CPP&C voor het oprapen ligt. Daarom wordt kennismanagement voortaan anders aangepakt. De bestaande afdeling Kennismanagement verhuist van HTS naar CPP&C en het daadwerkelijke kennismanagement zal worden toegespitst op praktische kennisuitwisseling tussen de brouwerijen. Er is nog een reden om te reorganiseren. De werkmaatschappijen klagen over de onduidelijke rolafbakening tussen HTS en CPP&C. Komt bij HTS alleen advies en uitvoerend werk vandaan of toch ook beleid en voorschriften? "In de loop der jaren heeft HTS steeds meer taken van CPP&C - de beleidsmakers bij uitstek - overgenomen. Begrijpelijk, want de bezetting van CPP&C is ondanks de expansie van Heineken wereldwijd nauwelijks veranderd", zegt Siep Hiemstra. "Het gevolg is dat de scheiding tussen CPP&C en HTS is vervaagd." De reorganisatie gaat daar verandering in brengen: de CPP&C-taken die nu nog door HTS worden uitgevoerd, verhuizen naar waar ze eigenlijk thuishoren, CPP&C. Daarbij wordt tevens de bemensing uitgebreid. De duidelijke scheiding tussen HTS en CPP&C is noodzakelijker dan ooit, want op beleidsgebied is veel werk aan de winkel. Directeur CPP&C Luigi Mengoli: "De complexiteit van onze business neemt continu toe en dat vraagt om helder en uitvoerbaar beleid. We willen minder regels, die dan wel zeer streng wereldwijd worden nageleefd." Luigi Mengoli wijst erop dat het CPP&C-beleid niet alleen gaat veranderen op het gebied van kennisuitwisseling. "We willen betere prestaties in de brouwerijen bewerkstelligen. Ondanks al onze inspanningen is onze concurrentiepositie de afgelopen jaren verslechterd. We moeten de lat dus nog hoger leggen: de kwaliteit van onze producten moet beter, we moeten effectiever worden met innovaties, onze kosten moeten omlaag en de service aan onze klanten moet verbeteren." Als methode om de prestaties te verbeteren, heeft CPP&C gekozen voor TPM, Total Productive Management. "Dat is ook één van de redenen van de reorganisatie", vertelt Luigi Mengoli. "Tot nu toe werd TPM ondersteund door TPM-consultants van HTS, maar voortaan zal TPM als afdeling binnen CPP&C wereldwijd het programma gaan aansturen." Volgens de CPP&C-directeur passen alle maatregelen in een gebalanceerd bedrijfsbeleid. "Daarom zullen de prestaties van onze brouwerijen worden gemonitord met een 'balanced scorecard', die het mogelijk maakt om de prestaties van onze brouwerijen met elkaar te vergelijken én met die van onze concurrenten." Wat vinden de OR's van de nieuwe plannen? Theo Slof, voorzitter van Ondernemingsraad HTS: "We zijn het eens met de doelen en de structuur van de reorganisatie. Alleen de weg ernaar toe is op diverse onderdelen nog onduidelijk. Een belangrijke vraag is welke eisen het management straks aan mensen stelt. Diverse mensen

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 2005 | | pagina 17