biermarkt veroveren Zeg Kroatië en veel mensen denken meteen aan de voorbije oorlog, ontheemde volken, kapotgeschoten huizen en het Joegoslavië-tribunaal. Geen probleemloze regio voor Heineken? In werkelijkheid is er al tien jaar vrede in Kroatië en is Heineken er sinds anderhalfjaar actief. 10 Tweede plaats Karlovacko Korner Geleidelijke aanpassing Karlovacka wil Kroatische Kroatië ligt aan de Adriatische Zee en is al langere tijd een populaire vakan tiebestemming vanwege de 1100 kilo meter lange kustlijn en de Italiaans aandoende sfeer. Diep landinwaarts, zo'n veertig kilo meter van de hoofdstad Zagreb, inves teert Heineken veel geld in de anderhalf jaar geleden aangekochte Karlovacka Brewery, om het biermerk Karlovacka stevig op de kaart te zetten. Interbrew was de eerste die al in 1995 in Zagreb een brouwerij kocht, kort nadat het vredesakkoord van Dayton werd bereikt. Deze hoofdstedelijke brouwerij was destijds kleiner dan de Karlovacka brouwerij, maar in acht jaar heeft de concurrent vanuit Zagreb maar liefst 46 procent van de biermarkt in Kroatië veroverd. Inmiddels is ook Carlsberg een geduchte tegenspeler in Kroatië. Heineken staat dus op achterstand, maar momenteel zijn de collega's in Karlovacka hard op weg om die achterstand in te lopen. De brouwerij had aanvankelijk 18 procent van de Kroatische biermarkt in handen. In korte tijd is dat aandeel gestegen tot 22 procent. Goed voor een tweede plaats. Opvallend is dat twintig procent van de bijna één miljoen hectoliters naar Australië, Canada en diverse Europese landen gaat. Buurland Bosnië Herzegovina is de grootste afnemer. "We zullen de komende jaren nog verder groeien", zegt general manager Erik Schoevers vastberaden. Zijn optimisme is gestoeld op de historische achtergronden en mentaliteit van het land. In het oude Joegoslavië kende iedere regio nog zijn eigen brouwerij, uiteraard streng geleid door de staat. Na het uiteenvallen van Joegoslavië en de planeconomie in 1990, startte een proces van privatisering en kwam de democratisering op gang. Waar veel voormalige communistische landen moeite hebben met een westerse aanpak, blijkt de gemiddelde Kroaat soepel om te schakelen naar een vrije economie. Erik Schoevers: "Kroatië is van oudsher meer op het westen gericht dan andere Balkanlanden. De mensen houden net zo veel van competitie als elke andere westerse samenleving." "Onze commerciële medewerkers zijn er in korte tijd in geslaagd om de positieve beleving van Karlovacka bieren bij de consument te versterken. Dat is knap, want in deze vechtmarkt moet je bijzondere dingen doen om op te vallen", aldus Erik Schoevers. "Tijdens het EK in Portugal hebben we samen met de Nederlandse collega's van Trefpunt in Amsterdam een compleet Kroatisch Heikenen House in Lissabon opgezet, de 'Karlovacko Korner' - iedere avond volle bak. Er was een tv-studio ingericht van waaruit de nationale voetbalheld Ciro - de Johan Cruijff van de Balkan - live verslag deed van de wedstrijden. De 20.000 Kroatische fans in Portugal en de kijkers thuis waren zeer enthousiast. Daar mogen we echt trots op zijn." Ook in Kroatië zelf wordt stevig aan de weg getimmerd. Ljudmila Bratko, verantwoordelijk voor de public relations: "In 2004 hebben we vijf nieuwe tv-spotjes gemaakt en een landelijke onderscheiding gewonnen als beste adverteerder. Op dit moment organiseren wij een soort Vrienden van Amstel Live concerten in twaalf steden. Op deze Karlovacko Live komt enorm veel pers af, mede dankzij het feit dat de artiesten nogal verschillen. Die variatie trekt massa's mensen." Ljudmila benadrukt dat de komst van Heineken voor een enorme verandering heeft gezorgd binnen de voorheen kwakkelende Karlovacka Brewery. Er kwam een reorganisatie, maar de boventalligen zijn zo veel mogelijk op weg geholpen naar ander werk. Het management werd versterkt door mensen uit allerlei landen. Ook de installaties in de brouwerij zijn stevig gemoderniseerd en er wordt voortdurend geïnvesteerd in mensen en merken. Daarnaast werden de betrekkingen met de lokale overheid een stuk verbeterd. Vier goedlopende biermerken zijn het resultaat. Heineken

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 2005 | | pagina 10