'Convenience'-trend lijkt door te zetten op lange termijn Bouwbureau blijft besparen, ook in 2005 Manager Fred Valk van Heineken Convenience (Zoeterwoude): "In Amerika besteden de mensen de helft van hun geld voor etens- en drinkwaren in het convenience-kanaal ('gemakswinkels'). Of Nederland ook die kant opgaat, is nog de vraag." (april 2004) Wat is het antwoord? René van derVen, coördinator Bouwbureau Heineken Nederland Supply: "Een commercieel slimme aanpak van een project en een goede samenwerking met je leveranciers is heel belangrijk." (juli/augustus 2004) Wat komt daarvan terecht? "Ondanks de economisch mindere tijd zijn er signalen dat de convenience-trend lijkt door te zetten", zegt Fred Valk. "We hebben het dan over consumptie buitenshuis en consumptie thuis van kant-en-klare maaltijden. Positieve signalen zijn de verdere groei van 'ready- to-eat' en 'ready-to-heat'-maaltijden en het ontstaan van nieuwe formules als 'grab and fly' op Schiphol. Denk ook maar aan Thuisbezorgd.nl en de versteviging van de 'AH to Go'-formule." De ideeën van Heineken Convenience, zoals de populaire 'Snackbox' (een snackmaaltijd met fris of bier in één doos) en de campagne 'Biertje Bij' om Heineken beter op de kaart van de afhaalchinees te zetten, slaan goed aan. Fred Valk: "Het aantal koelkasten met Heineken bier in cafetaria's, avondwinkels en allochtonenwinkels is in 2004 met ruim 50 procent toegenomen en ook de positie binnen vele foodketens, zoals New York Pizza, is verstevigd. En, tot slot, Beertender. Die loopt prima in het convenience-kanaal. Meer dan eenderde van de vaatjes wordt buiten de supermarkten om verkocht." "De combinatie van projecten levert nog steeds veel winst op. De nieuwbouw in Drachten, waar een partij staal voor nodig was, viel samen met een staalbestelling voor Den Bosch. Dat leverde een aanzienlijke besparing op. Net als de vervanging van de dakbedekking in Den Bosch en in Bunnik. De kans om te combineren neemt toe naarmate er meer projecten lopen. Wat dat betreft was 2004 een goed jaar met veel regulier onderhoud en in het oog springende nieuwbouw." "In Zoeterwoude zijn de overkapping van de colonnelaan en de kelderbierbelading voltooid en heeft het kantoorpersoneel volledig gerenoveerde werkkamers gekregen. Den Bosch heeft een nieuw brouwhuis met binnenkort een volledig nieuw kantoor en laboratorium op de brouwerij. De portiers in Bunnik zitten er weer netjes bij en de bouwkundige werkzaamheden voor de kartonlijn en de kettingbaanbelading zijn goed verlopen. In Wijlre zijn de tanks opnieuw 'ingepakt' en is de beveiliging gemoderniseerd." Voor 2005 verwachten de leden van het Bouwbureau even goede resultaten. Vers van 't Vat, december 2004

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 2004 | | pagina 9