Originele aankleding Drachten
slaat ook aan bij
noreca
Management in 2005
aantoonbaar 'in control'
Frits Hardon, interieurarchitect Heineken Brouwerijen Interieuradviezen, over de
bijzondere inrichting van de nieuwe unit Drachten: "Bij een aantal van onze klanten
in de horeca gaan we deze technieken binnenkort ook toepassen."
^^juli/augustus 2004
Hoe staat het daarmee?
8
Marjan Klingeman, auditor bij Internal Audit: "Tabaksblatt heeft de kernvraag voor iedere
manager op tafel gelegd: 'ben ik nog 'in control'?' Nu wordt het management van Heineken
gevraagd daar expliciet verantwoording over af te leggen." (april 2004)
Gebeurt dat daadwerkelijk?
Hardon heeft geen woord te veel gezegd. Het regent inmiddels
horecazaken met een trendy uitstraling die is gebaseerd op die van de
unit Drachten. Een discotheek en een café in Leeuwarden, een café in
Oosterwolde, een discotheek in Ommen, in Groningen, in De Blesse, een
discotheek op Vlieland en een eetcafé in Groningen. Wat hebben deze
zaken en de unit Drachten gemeen? Hardon: "De rode draad is merk-
communicatie. Heineken, Amstel en Brand komen overal in terug. We
gebruiken glasscherven, gesmolten glas, Ingebouwde longnecks,
fotoschermen met Heineken bieren en doppenplaten. Vooral het glas
wordt royaal uitgelicht. Verder gebruiken we hierbij led-verlichting die
wisselt van kleur. Veel collega's en klanten komen in Drachten kijken.
Toepassing van deze technieken gebeurt nu nog voornamelijk in het
noorden, maar volgend jaar hopen we ook in de rest van Nederland
projecten in deze stijl te realiseren."
Voor alle duidelijkheid: internal auditors zijn geen boekhouders.
Zij controleren dus niet de financiën, maar wel de werkprocessen.
Hoe beter die verlopen, des te beter het management zaken onder
controle heeft. Marjan Klingeman: "De Code Tabaksblatt heeft er mede
voor gezorgd dat Heineken nu transparant wil maken waar risico's
bestaan in processen en hoe of wanneer die risico's worden opgelost.
Door rapportages en periodieke vergaderingen ontstaat een veel
duidelijker inzicht en dat helpt bij het beantwoorden van de vraag 'ben
ik nog 'in control'."
"Een speciaal hulpmiddel, de 'action tracker', ondersteunt dit proces
vanaf januari 2005. Gedurende 2005 wordt het management gevraagd
zichzelf cijfers te geven voor de interne beheersing van de organisatie
en de processen. Dit geeft nog meer gestalte aan het 'in control' zijn."
Het management rapporteert over zichzelf. Kun je dan objectiviteit
verwachten? "Ja, want wie de zaken mooier voorstelt dan ze zijn, loopt
uiteindelijk toch tegen de lamp. Wij kunnen altijd controles houden.
Wij zijn en blijven natuurlijk auditors."
Heineken
Nederlands Beheer