Originele aankleding Drachten slaat ook aan bij noreca Management in 2005 aantoonbaar 'in control' Frits Hardon, interieurarchitect Heineken Brouwerijen Interieuradviezen, over de bijzondere inrichting van de nieuwe unit Drachten: "Bij een aantal van onze klanten in de horeca gaan we deze technieken binnenkort ook toepassen." ^^juli/augustus 2004 Hoe staat het daarmee? 8 Marjan Klingeman, auditor bij Internal Audit: "Tabaksblatt heeft de kernvraag voor iedere manager op tafel gelegd: 'ben ik nog 'in control'?' Nu wordt het management van Heineken gevraagd daar expliciet verantwoording over af te leggen." (april 2004) Gebeurt dat daadwerkelijk? Hardon heeft geen woord te veel gezegd. Het regent inmiddels horecazaken met een trendy uitstraling die is gebaseerd op die van de unit Drachten. Een discotheek en een café in Leeuwarden, een café in Oosterwolde, een discotheek in Ommen, in Groningen, in De Blesse, een discotheek op Vlieland en een eetcafé in Groningen. Wat hebben deze zaken en de unit Drachten gemeen? Hardon: "De rode draad is merk- communicatie. Heineken, Amstel en Brand komen overal in terug. We gebruiken glasscherven, gesmolten glas, Ingebouwde longnecks, fotoschermen met Heineken bieren en doppenplaten. Vooral het glas wordt royaal uitgelicht. Verder gebruiken we hierbij led-verlichting die wisselt van kleur. Veel collega's en klanten komen in Drachten kijken. Toepassing van deze technieken gebeurt nu nog voornamelijk in het noorden, maar volgend jaar hopen we ook in de rest van Nederland projecten in deze stijl te realiseren." Voor alle duidelijkheid: internal auditors zijn geen boekhouders. Zij controleren dus niet de financiën, maar wel de werkprocessen. Hoe beter die verlopen, des te beter het management zaken onder controle heeft. Marjan Klingeman: "De Code Tabaksblatt heeft er mede voor gezorgd dat Heineken nu transparant wil maken waar risico's bestaan in processen en hoe of wanneer die risico's worden opgelost. Door rapportages en periodieke vergaderingen ontstaat een veel duidelijker inzicht en dat helpt bij het beantwoorden van de vraag 'ben ik nog 'in control'." "Een speciaal hulpmiddel, de 'action tracker', ondersteunt dit proces vanaf januari 2005. Gedurende 2005 wordt het management gevraagd zichzelf cijfers te geven voor de interne beheersing van de organisatie en de processen. Dit geeft nog meer gestalte aan het 'in control' zijn." Het management rapporteert over zichzelf. Kun je dan objectiviteit verwachten? "Ja, want wie de zaken mooier voorstelt dan ze zijn, loopt uiteindelijk toch tegen de lamp. Wij kunnen altijd controles houden. Wij zijn en blijven natuurlijk auditors." Heineken Nederlands Beheer

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 2004 | | pagina 8