"We zijn al heel wat stappen verder" Waar staat de organisatie een jaar later? De medewerkers van Corporate Office vormden 8 december 2003 op het strand bij Ouddorp een heuse Heineken-percussieband; de aftrap voor een nieuwe organisatie na het veranderingstraject Taking Heineken to the Next Level. (januari 2004) "Een groot deel van de medewerkers heeft de vier thema's van Next Level op het netvlies gezet: 'living the consumer', 'driving for performance', 'a passion for learning' en 'open and transparent"', zegt Joris Huijsmans, manager van Corporate Internal Services en lid directie HNB. Begrip en energie kweken Zelf bedenken Heineken Nederlands Beheer aan de vier thema's van Next Level. "Meer dan 60 mede werkers van verschillende afdelingen hebben zich inmiddels aangemeld", vertelt Huijsmans. "De teams mochten zelf bedenken wat zij in een thema zien en daarvan een project maken." Zo heeft het team 'Driving for performance' zich ten doel gesteld een zware fysieke prestatie neer te zetten waarin alle facetten van teamwork terugkomen. 'Passion for learning' heeft een inspirerende avond georganiseerd waar collega's voor circa 90 andere geïnteresseerde Corporate Office medewerkers workshops gaven over hun hobby's, zoals digitale fotografie, wijnproeven en websites bouwen. Zo leren collega's elkaar in een ander positief licht kennen. Op die manier bouwt elk team aan het saamhorigheidsgevoel onder de medewerkers. "We moeten het met elkaar doen", stelt joris Huijsmans. "Die overtuiging is de basis voor een organisatie die zich continu blijft ontwikkelen. Dankzij Next Level gaan we steeds beter om met alle veranderingen waarmee we bij Heineken te maken hebben. Die komen onregelmatig voor, maar steeds vaker en op alle niveaus. Dat maakt ze soms lastig te doorgronden. Het is van belang duidelijk te maken waarmee we bezig zijn en daarvoor begrip en energie te kweken. Te praten mét in plaats van óver elkaar. Samen onze doelen na te streven en niet langer te denken in hokjes." Huijsmans benadrukt dat, om dit te bereiken, alle medewerkers hun steentje moeten bijdragen, samen met de OpCo's: "Alleen dan kunnen de vier speerpunten het verschil maken!" Taking Heineken to the Next Level was niet het zoveelste reorganisatieproject. "Het was veel breder: een beweging, een 'move', een omschrijving van een organisatie die klaar wordt gestoomd voor verandering", vertelt Joris Huijsmans. "De strandsessie van december vorig jaar was slechts het begin, waarbij onder meer alle Corporate afdelingen zich in hun nieuwe samenstelling aan elkaar voorstelden. Inmiddels zijn we met elkaar al heel wat stappen verder, maar we zijn er nog niet." Aag (van 'nieuwsgierig aagje') is ook zo'n stap. Het is een project waarmee medewerkers een praktische invulling geven

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 2004 | | pagina 6