Korthals Altes: "2004 was een moeilijk jaar
"2004 was geen eenvoudig jaar voor Heineken, maar gelukkig zijn er ook mooie
successen geboekt", concludeert Erik Korthals Altes, directeur van Heineken
Brouwerijen aan het einde van een roerig jaar. "Heineken kreeg het afgelopen jaar te
maken met behoorlijk wat tegenvallers zoals een slecht draaiende economie,
een krimpende biermarkt, felle concurrentie tussen brouwers in de horeca en de
prijzenoorlog in de supermarkten. Als gevolg van deze omstandigheden staan de
marges onder druk en moeten we onze kosten verlagen om competitief te blijven.
Voor het eerst in de geschiedenis van Heineken raakten medewerkers door
reorganisaties boventallig. De organisatie zal ook in 2005 nog druk doende zijn met v
reorganiseren, maar geleidelijk zal de hectiek rond deze ontwikkelingen wat minder
worden en kunnen we de energie die we nu nog in de interne organisatie moeten
steken weer meer naar buiten richten. Dat is ook nodig, want we moeten met z'n allen
aan de toekomst werken."
Gelukkig was in 2004 niet alles kommer en kwel voor Heineken. "In de markt hebben
we een aantal malen zeer goed gescoord. Denk bijvoorbeeld aan de luidsprekerhoed
tijdens het EK voetbal in Portugal, het Holland Heineken House tijdens de Olympische
Spelen in Athene, het "gouden" 12-vaks kratje van Brand en natuurlijk de zeer
geslaagde lancering van de BeerTender. Er zijn dus genoeg lichtpunten waarop we in
2005 verder gaan bouwen."
Vers van 't Vat, december 2004