"Alsof ik nooit ben weggeweest" 'VraagjeT'-concept straks ook op BrowseHuis Driejaar zaten de medewerkers van Heineken Brouwerijen en het accountmanagement in een eigen kantoorpand in Leidschendam. Afgelopen zomer was het 'uitstapje' ten einde en keerden ze terug op het oude nest in Zoeterwoude. (juli/augustus 2004) Hoe voelde dat? De directie van Heineken Brouwerijen koos enige tijd geleden voor de terugkeer naar Zoeterwoude. Door de reorganisaties kwam daar ruimte vrij en het huur contract van het pand in Leidschendam moest worden verlengd. 'Leidschendammers' werken hier sinds half juli. De gevoelens na de eerste maanden. Stéphanie Koenders, communicatieadviseur: "Via het Vraagje-concept maken we Heineken Nederland zichtbaar als duurzaam ondernemer. En het werkt!" (juni 2004) Nog steeds? J "Alsof ik nooit ben weggeweest", zegt Leen Molenaar van Corporate Account Management, onderdeel van het nieuwe Accountbureau Horeca, dat vorig jaar gestalte kreeg. De parkeervakken, de draaideur, de receptie, het voelde weer vertrouwd aan. Voor iemand met veertig dienstjaren achter de rug was driejaar Leidschendam een betrekkelijk kort avontuur. Te kort om ingesleten te raken. "In de auto heb ik sinds de terugverhuizing niet één keer per ongeluk de afslag naar Leidschendam genomen." De afdeling van Leen Molenaar in Zoeterwoude is grondig verbouwd. Muren zijn doorgebroken waardoor een kleine zaal is ontstaan. Een groot verschil met de kamertjes in Leidschendam. "We zitten met meer mensen bij elkaar, maar het is toch veel rustiger geworden. Een groot voordeel is verder dat alle medewerkers van Heineken Brouwerijen op één verdieping zitten. Je hebt daardoor meer contact met andere collega's." Stéphanie Koenders: "Ja, we gaan ermee door. Dit jaar is het begonnen met triviant-achtige vragen over Heineken die we op bierviltjes en visi tekaartjes hebben verspreid buiten Heineken. Het blijkt een nuttig instrument om in dialoog te komen met relevante partijen, zoals beleidsmakers, omwonenden, de media en natuurlijk ook onze eigen mensen." Vandaar dat 'Vraagje?' volgend jaar eveneens op het BrowseHuis verschijnt, speciaal voor de medewerkers. Stéphanie: "Zij vinden het ook leuk om op een speelse manier dingen aan de weet te komen over Heineken. Bovendien is er een prijs mee te verdienen." De triviant-achtige vragen over onder meer het brouwproces, verpak kingen en alcoholbeleid hebben 'duurzaamheid' als thema. Bijvoor beeld: 'Wat gebeurt er met de etiketten op retourflessen?' Antwoord: 'Die worden hergebruikt als grondstof voor lichte bakstenen en luiers.' Zo is het ook goed te weten dat 99 procent van de bruine bierflessen retour gaat naar de brouwerij en dat iedere fles gemiddeld 35 keer wordt gebruikt. Nog een opsteker voor het milieu: vanuit Zoeterwoude en Den Bosch gaan jaarlijks 65.000 containers met exportbier per binnenvaartschip naar de Rotterdamse haven. Dat is een stuk minder belastend voor het milieu dan vervoer over de weg. Vers van 't Vat, december 2004

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 2004 | | pagina 25