"Alsof ik nooit ben weggeweest"
'VraagjeT'-concept straks ook op
BrowseHuis
Driejaar zaten de medewerkers van Heineken Brouwerijen en het accountmanagement in een
eigen kantoorpand in Leidschendam. Afgelopen zomer was het 'uitstapje' ten einde en keerden
ze terug op het oude nest in Zoeterwoude. (juli/augustus 2004)
Hoe voelde dat?
De directie van Heineken Brouwerijen koos enige tijd
geleden voor de terugkeer naar Zoeterwoude. Door
de reorganisaties kwam daar ruimte vrij en het huur
contract van het pand in Leidschendam moest worden
verlengd. 'Leidschendammers' werken hier sinds half
juli. De gevoelens na de eerste maanden.
Stéphanie Koenders, communicatieadviseur: "Via het Vraagje-concept maken we Heineken
Nederland zichtbaar als duurzaam ondernemer. En het werkt!" (juni 2004)
Nog steeds?
J
"Alsof ik nooit ben weggeweest", zegt Leen Molenaar van Corporate
Account Management, onderdeel van het nieuwe Accountbureau
Horeca, dat vorig jaar gestalte kreeg. De parkeervakken, de draaideur,
de receptie, het voelde weer vertrouwd aan. Voor iemand met veertig
dienstjaren achter de rug was driejaar Leidschendam een betrekkelijk
kort avontuur. Te kort om ingesleten te raken. "In de auto heb ik sinds
de terugverhuizing niet één keer per ongeluk de afslag naar
Leidschendam genomen." De afdeling van Leen Molenaar in
Zoeterwoude is grondig verbouwd. Muren zijn doorgebroken
waardoor een kleine zaal is ontstaan. Een groot verschil met de
kamertjes in Leidschendam. "We zitten met meer mensen bij elkaar,
maar het is toch veel rustiger geworden. Een groot voordeel is verder
dat alle medewerkers van Heineken Brouwerijen op één verdieping
zitten. Je hebt daardoor meer contact met andere collega's."
Stéphanie Koenders: "Ja, we gaan ermee door. Dit jaar is het begonnen
met triviant-achtige vragen over Heineken die we op bierviltjes en visi
tekaartjes hebben verspreid buiten Heineken. Het blijkt een nuttig
instrument om in dialoog te komen met relevante partijen, zoals
beleidsmakers, omwonenden, de media en natuurlijk ook onze eigen
mensen."
Vandaar dat 'Vraagje?' volgend jaar eveneens op het BrowseHuis
verschijnt, speciaal voor de medewerkers. Stéphanie: "Zij vinden het
ook leuk om op een speelse manier dingen aan de weet te komen over
Heineken. Bovendien is er een prijs mee te verdienen."
De triviant-achtige vragen over onder meer het brouwproces, verpak
kingen en alcoholbeleid hebben 'duurzaamheid' als thema. Bijvoor
beeld: 'Wat gebeurt er met de etiketten op retourflessen?' Antwoord:
'Die worden hergebruikt
als grondstof voor lichte
bakstenen en luiers.' Zo is
het ook goed te weten dat
99 procent van de bruine
bierflessen retour gaat
naar de brouwerij en dat
iedere fles gemiddeld 35
keer wordt gebruikt. Nog
een opsteker voor het milieu: vanuit Zoeterwoude en Den Bosch gaan
jaarlijks 65.000 containers met exportbier per binnenvaartschip naar
de Rotterdamse haven. Dat is een stuk minder belastend voor het
milieu dan vervoer over de weg.
Vers van 't Vat, december 2004