Upselling: 15 procent meer bier
Bussenlijn draait sneller
John Laan, eigenaar van restaurant/conferentieoord Lommerrijk en van het aangren
zende bowlingcentrum Dok 99 in Rotterdam-Noord, over 'upselling': "Het idee
erachter is datje de klant meer keuze biedt door verschillende glazen. Het gekke is
dat 'small' net zo groot is als een fluitje en dus ook hetzelfde kost, maar dat de
meeste mensen toch kiezen voor medium." (januari 2004)
Gaat die constatering nog steeds op?
Bussenlijn 17 in Den Bosch kan tegenwoordig binnen 30 minuten overschakelen op een andere bus.
Met nog meer aanpassingen is dit zelfs in een kwartier mogelijk. Ton Eberg, ploegtechnicus:
"Lukt dat, dan moeten we op de andere delen van de lijn ook gaan werken aan omstelreductie."
En?
"Upselling is voor ons onverminderd een succes", zegt John Laan,
die ook landelijk bestuurslid is van Koninklijke Horeca Nederland.
"De bieromzet is in 2004 met ongeveer 15 procent gestegen, waardoor
wij de prijs niet hoefden te verhogen." Naar een idee van Mike Janssen
van de afdeling Trade Marketing kent het Heineken bier bij John Laan
voortaan drie maten: small, medium en large. Meer dan de helft van de
klanten kiest voor medium, terwijl vroeger meestal het kleinere fluitje
over de bar ging. Laan: "Eigenlijk was het fluitje een vreemd, typisch
Nederlands geval. In het buitenland moetje vechten voor een fluitje.
Daar kijken ze je echt heel raar aan." Naast een toename van het
volume profiteert Lommerrijk/Dok 99 ook van de verminderde
handeling. "Als je bijvoorbeeld drie mediums tapt in plaats van vier
fluitjes scheelt dat in de glazen, de afwas, de bediening, noem maar
op." Daarnaast heeft Laan gemerkt dat de klant het prettig vindt om te
kiezen tussen drie maten, ook al valt de keus vaak op medium.
(april 2004)
Zover is het nog niet, maar de lijnen in Den Bosch hebben dit jaar wel
een stuk sneller gedraaid. Volgens Ton Eberg en zijn clustermanager
Tonny van Dinther is het gemiddelde rendement van bussenlijn 17
met 9 procent toegenomen.
Ton Eberg heeft nog meer verbeterplannen voor de lijn. Naast het
verder terugbrengen van de ombouwtijd heeft hij een systeem
bedacht om felscontroles uit te voeren zonder onderbreking van de
vuiler. Het blijft nog bij plannen, want als gevolg van de reorganisatie
gaan de 'techneuten' van de brouwerij zich vaker bezighouden met de
productie. Ook Ton Eberg zal meer te vinden zijn aan de lijnen.
En zijn verbeterplannen dan? Ton Eberg: "Ach, die lopen niet weg.
In januari krijgt de integratie van techniek en productie zijn beslag.
Daarna is er vast wel tijd om de plannen verder uit te werken."
Heineken
Nederlands Beheer