"Het is vechten, maar de distributie loopt goed" Annemarie van Asselen, verantwoordelijk voor de introductie van Amstel Lite: "Amstel Lite wordt een bier met een lange adem en een groot volume. Daar geloof ik werkelijk in." (juli/augustus 2004) Nog steeds? Amstel had in juli de primeur: het eerste bier met weinig calorieën en toch een lekkere piissmaak. Nu moest het 'slanke' broertje van Amstel bier nog aan de man gebracht worden. Een krap halfjaar later wordt daar onverminderd hard aan gewerkt. 14 Prima distributie Amstel Lite is de opvolger van Amstel Light, dat in Nederland niet meer verkrijgbaar is. De thuismarkt vroeg om een nieuwe variant en dus ontwikkelden de Amstel-brouwers een totaal nieuw recept. Annemarie van Asselen: "De smaak van het oude Light neigde sterk naar die van maltbier, niet naar pils. De consument wil tegenwoordig een gezond bier dat toch een lekkere piissmaak heeft. Dat biedt Amstel Lite: een biertje met minder alcohol en minder calorieën dat geschikt is om op verschillende momenten van de dag te drinken." Juist daardoor is de verwachting dat Amstel Lite de biermarkt zal laten groeien, vergelijkbaar met het succes van bijvoorbeeld light cola. Annemarie van Asselen gelooft nog steeds dat Amstel Lite een groot merk wordt. "De vraag naar lite-producten is zo langzamerhand geen trend meer, maar een blijvende en groeiende behoefte. In Noord-Amerika bestaat ongeveer de helft van de totale bierverkoop uit caloriearm bier. In Nederland groeit ook het aandeel van lite frisdranken nog steeds, dus er zit nog voldoende rek in de vraag." Het is na een klein halfjaar nog te vroeg om al conclusies te trekken over Amstel Lite, maar Van Asselen kan wel de actuele stand van zaken schetsen. "Het is momenteel niet gemakkelijk om een goede plek op de biermarkt te bemachtigen, maar het gaat de goede kant op. Zo hebben we inmiddels al een heel goed distributienetwerk voor Amstel Lite opgezet. Het bier is in heel Nederland in de supermarkten te krijgen en we hebben al zo'n vijfhonderd tappunten in de horeca binnengesleept." Tevredenheid dus, maar tegelijkertijd beseft ze dat Amstel Lite er nog niet is. "We zullen hard blijven werken om de verkoopvolumes te vergroten. Momenteel zijn daarvoor al plannen in ontwikkeling en in 2005 gaan we daar concreet mee aan de slag." Amstel Lite is sinds kort ook in 24-vakskrat verkrijgbaar bij het PUM. Heineken Nederlands Beheer

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 2004 | | pagina 14