"We hebben een gecertificeerd smaakpanel" "Van Pacofles tot extra koud bier" Tineke Hoopman, senior scientist van de afdeling Corporate Sensory Evaluation: "Dankzij het Flavour Research Panel (FRP) kunnen wij R&D beter ondersteunen." (oktober 2003) Het FRP was in 2003 nog in oprichting. Hoe staat het er nu mee? 13 Wholesale manager Commercial Excellence Cor van der Kroon: "Best practices kunnen evengoed uit andere landen komen." Zijn er voorbeelden te noemen? "Dertien mensen zijn bereid gevonden lid te worden van het FRP" vertelt Tineke Hoopman. De dertien hebben onlangs, na een intensief trainingsjaar met behulp van het gerenommeerde instituut DesSense Inc., examen gedaan. Op 16 december ontvingen ze in het bijzijn van HTS-directeur Siep Hiemstra hun welverdiende certificaat. "Het nieuwe panel wordt vooral ingezet voor researchprojecten waarbij detailinformatie over smaak een vereiste is. Het panel werkt op grond van onderlinge overeenstemming. We kijken onder meer naar wat er met de smaak of stabiliteit van het bier gebeurt als er een andere grondstof of een ander verpakkingsmateriaal wordt gebruikt. We onderzoeken overigens niet alleen de smaak van bier. Zo hebben we voor de ontwikkeling van het kinderdrankje JOY de smaak van diverse zoetstoffen onderzocht." Naast zintuiglijke vaardigheid waren bij de werving van de panelleden ook beschikbaarheid en motivatie belangrijk. "Vanwege de investering van onze kant: de training en de tijd die we beschikbaar stellen om het panel zo goed mogelijk te laten functioneren", zegt Tineke. "Tot nu toe zijn de eerste resultaten veelbelovend en is iedereen heel erg gemotiveerd." (september 2004) "Er zijn veel voorbeelden te noemen van best practices uit andere landen", zegt Han van Welie, channel development manager Commercial Excellence in Amsterdam. "Je kunt denken aan de bekende aluminium Pacofles, die onlangs in Nederland is geïntroduceerd en in Frankrijk ontwikkeld. Ook Desperados heeft eerst zijn sporen verdiend in Frankrijk en de bekende BeerTender van Heineken is voor de introductie in Nederland eerst in Zwitserland getest. Er zijn ook voorbeelden te noemen, met name koud bier best practices, waarvoor we nog grote kansen zien en die voor extra volume kunnen zorgen. Glacial (extra cold draught uit Spanje) is daar een voorbeeld van. Het concept is hier goed voor twaalf procent extra volume. En natuurlijk de inzet van koelkasten in de looproute van klanten in de supermarkten. Een heel succesvolle businesscase die in Nederland voor dertig procent extra volume heeft gezorgd." Vers van 't Vat, december 2004

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 2004 | | pagina 13