Royal Club 8.3 deed slechte zomer vergeten "Vragend verkopen werkt, anks moeilijke tijd" one Junior brandmanager Maud Meijboom: "Royal Club 8.3 is ons kroonjuweel." (september 2004) Doet het dit predikaat eer aan? 12 Fred Roos, vertegenwoordiger Field Sales Thuisverbruik Fleineken Brouwerijen: "We zeggen niet tegen een supermarkt waarom ze een koelkast van Heineken moeten plaatsen. We vragen eerst wat het ze zou opleveren. Daaruit vloeien nieuwe vragen voort waardoor de klant zich bewust wordt wat hij mist." (september 2004) Is dat zo? "Zeker, we hebben zóveel positieve reacties ontvangen. Zowel van de horeca als van horecabezoekers. We hebben blijkbaar echt iets gemaakt dat onderscheidend is, maar wel de merkwaarde van Royal Club goed uitstraalt", reageert junior brandmanager Maud Meijboom. Het enthousiasme gold niet alleen het nieuwe alcoholhoudende product, maar ook de manier waarop het werd gepromoot. Onder het motto 'Haal de verloren zomeruren op', verwijzend naar het slechts kort aanhoudende mooie weer van dit jaar, konden horeca bezoekers zich in de in picknickstijl aangeklede lounge van trendy horecazaken weer even in zomerse sferen wanen. Enkele horecazaken speelden hierop in door een jazzzangeres, pianist of saxofonist in te huren en zomerse hapjes te serveren. Daarnaast had een aantal top-horecalocaties flessen achter de bar die waren voorzien van ontwerpen van sieradenontwerper Otazu. De horeca nomineerde Royal Club 8.3 zelfs voor de verkiezing 'Beste horeca-introductie in 2004'. "We hebben geen radio- of tv-reclame uitgezonden, het publiek moest het zelf ontdekken. En dat lukte. De promotieperiode liep van half juni tot half december. Voor volgend jaar staat uitbreiding van het aantal (trendy) horecarelaties op het programma. Als alles goed gaat, is Royal Club 8.3 vanaf maart ook bij slijters te koop." De methode 'vragend verkopen' blijkt uitstekend te werken. Zo plaatste Heineken Brouwerijen van september tot half november 172 koelkasten in supermarkten. Dat is veel, gezien het feit dat de koelkast sinds zes jaar binnen de retail wordt geplaatst en de spoeling dus dunner is geworden. Het vragend verkopen heeft volgens Fred Roos een nieuwe impuls gegeven. "De klant komt daardoor zelf tot het inzicht hoe hij zijn omzet kan vergroten en dat Heineken daarbij een goede keus is." Achteraf gezien heeft Heineken Brouwerijen het roer net op tijd omgegooid, zo concludeert Fred Roos. "Door de plotselinge prijzenoorlog en door onze nieuwe benadering is bij supermarkten het besef doorgedrongen dat ze hun bier extra goed moeten laten zien. Met bier wordt nu weinig winst gemaakt, maar het trekt wel klanten. Grote merken als Heineken hebben de meeste impact en die verdienen dus ook een prominente plek in de schappen." Heineken Nederlands Beheer

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 2004 | | pagina 12