Ruys ontvangt miljoenste vaatje in Den Bosch Adviesaanvraag reorganisatie HTS en CPP&C Uitnodiging op etiket en website voor verantwoord alcoholgebruik Heineken Technical Services Kort Thony Ruys - voorzitter van de Raad van Bestuur - heeft op 12 november symbolisch het miljoenste BeerTender-fustje aangenomen. In Den Bosch kreeg hij voor de gelegenheid een goudkleurige uitvoering van het inmiddels bekende vaatje. Ruys was trots op het bereikte resultaat. "Volgens de oorspronkelijke planning zou het miljoenste vaatje pas in 2005 over de toonbank gaan. Dat we dit aantal al in november hebben gehaald is een bevestiging van het succes van BeerTender." Volgens Ruys heeft BeerTender voor 2004 de verwachtingen overtroffen. "Er zijn meer apparaten verkocht dan gepland en per apparaat is er meer bier geconsumeerd dan vooraf gedacht was. Met de introductie van Amstel en Brand voor BeerTender gaan we er nu voor zorgen dat nog meer mensen een BeerTender in huis nemen. Ik geloof heilig in het systeem en denk dat het de komende jaren het verschil kan maken voor Heineken. Mede daarom wordt de productiecapaciteit voor BeerTender volgend jaar verdubbeld." Siep Hiemstra, Luigi Mengoli en Philip de Ridder presenteerden 15 oktober de adviesaanvraag voor een reorganisatie bij Heineken Technical Services en Corporate Production Policy Control. Deze reorganisatie is nodig omdat brouwerijen over de hele wereld steeds meer behoefte hebben aan op maat gesneden technische ondersteuning, waarbij leveranciers een grotere rol moeten spelen in de uitvoering. Daarnaast is de afgelopen jaren de scheiding tussen de beleidsmatige taken van CPP&C en de ondersteunende taken van HTS in sommige werkzaamheden weggevallen. Dat maakt het voor de werkmaatschappijen onduidelijk wie verantwoordelijk is voor welke taak. De reorganisatie moet daarin weer duidelijkheid brengen. De voorgenomen plannen hebben personele gevolgen. In de adviesaanvraag is aangegeven dat rekening wordt gehouden met ongeveer veertig boventalligen, zowel kwantitatief als kwalitatief. Sommige functies verdwijnen en andere worden zwaarder, waardoor medewerkers aan veranderde eisen moeten voldoen. HTS en CPP&C denken na goedkeuring door de ondernemingsraad zes maanden tot een jaar nodig te hebben om deze reorganisatie door te voeren. Heineken gaat op zijn flesjes en blikjes bier een uitnodiging zetten om een nieuwe website te bezoeken die bierdrinkers informeert over het gebruik van alcohol en de gevaren van overmatig gebruik. De uitnodiging 'please visit EnjoyHeinekenResponsibly.com' verschijnt eerst op de etiketten in de Verenigde Staten. Later zal ook in alle andere markten de verwijzing naar een lokale website op de flesjes en blikjes komen te staan. Heineken gaat met de educatieve site een stap verder dan andere bierbrouwers. Het bedrijf wil consumenten voorlichten over en aanzetten tot een verantwoord alcoholgebruik. "Hoewel consumenten verantwoordelijk zijn voor hun eigen drinkgedrag, vinden we het van belang om ze te herinneren aan en informeren over verantwoord alcoholgebruik en de gevaren van alcoholmisbruik", aldus bestuursvoorzitter Thony Ruys. De website bevat naast de informatie van Heineken ook een zelftest en links naar andere relevante websites. Heineken

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 2004 | | pagina 8