Innovatie als noodzaak De veroveringstocht van het tapsysteem David - perfecte tapbiertjes op plaatsen waar jaarlijks 10 tot 50 hectoliter bier wordt verkocht - lijkt niet te stuiten. Begin dit jaar hadden wereldwijd 30 landen er kennis mee gemaakt; op dit moment al 50, samen goed voor 85% meer volume dan in 2003. Hoog tijd om marketing manager Casper't Hooft van Beer Systems aan de tand te voelen. Waarin schuilt het succes? En is het alleen maar goud wat er blinkt? Geduldwerkje TwinTap Tekst Arno Verbaas Apetrots zijn ze bij Beer Systems, de innovatie-OpCo van Heineken. Casper't Hooft ook en hij steekt het niet onder stoelen of banken: David is een voltreffer. Hij spreekt namens het hele team. In het kantoor op Schiphol geeft een magnetische wereldkaart de stand van zaken weer: zwarte magneetjes op de landen waar David al is geïntroduceerd, witte waar tests met het systeem lopen. Om het eens negatief te bekijken: er bestaan nog (grote) David-loze plekken. Maar als het aan Casper ligt niet lang meer. "We leggen overal ter wereld uit hoe David werkt, welke voordelen het systeem ondernemers biedt en hoe belangrijk innovatie is", vertelt hij. De ware verkoper. Of, in zijn eigen woorden: 'de David-missionaris die het innovatie-woord verkondigt'. Kom maar op met die voordelen. "Eenvoudige bediening, bier dat veel langer houdbaar is, altijd op de juiste temperatuur en perfect van kwaliteit voor de consument", vat hij samen. Het geheim zit 'm in het uitgekiende systeem. David maakt gebruik van 20 liter-fusten die elk hun eigen, eenmalig te gebruiken bierleiding hebben. Geen gehannes met schoon maken of C02-druk: gewoon het fust aansluiten en tappen. Markten gaan er massaal mee aan de slag, verwacht Casper. Maar toch - lokale Heineken-organisaties mogen het systeem dan wel hebben omarmd, het daadwerkelijk overtuigen van de ondernemer is een ander verhaal. "We weten dat David wérkt. Natuurlijk vergt het een investering, maar uit onderzoek blijkt dat het systeem kan zorgen voor tien procent autonome groei van de bierverkoop. We bieden de ondernemer een concept: een manier van tappen, van presenteren, van kwalitatieve bierbeleving. Dat zit 'm vooral in de constant hoge kwaliteit van het bier. Dankzij David kunnen we die garanderen." Desondanks gaat het allemaal niet vanzelf. "Nieuwe markten zijn niet altijd even gemakkelijk te penetreren", erkent Casper. "In die gevallen moeten we zorgvuldig te werk gaan. Twee jaar geleden zijn we bijvoorbeeld begonnen in Spanje. Eerst in de grote steden en na de eerste successen, toen mensen daar in de gaten hadden hoe David in elkaar steekt, zijn we gaan uitbreiden naar de rest van het land. Spanje is nu heel succesvol en heeft het grootste aantal David-installaties ter wereld in de markt staan." Met binnen een jaar twintig David-landen erbij - waaronder Australië, Oostenrijk en Argentinië - lijkt het alsof haast is geboden bij de verovering van de wereld. Casper: "Dat is ook zo. David is uniek; voorlopig is Heineken de enige brouwer die dit concept in de markt heeft. Elke David is er dus één. En omdat we aan een liter bier via David meer verdienen dan aan een liter in flesjes, levert elke extra David ook extra geld op." Dat belooft gouden bergen. Zelfs in een krimpende biermarkt kan het systeem meer afzet genereren. Maar stel nou dat ondernemers David onverhoopt niet in de armen sluiten? Of dat de concurrentie met vergelijkbare systemen komt? "We volgen de marktontwikkelingen nauwgezet", zegt Casper. "De komende jaren richten we ons vooral op het verder doordringen in de verschillende markten. Op het overtuigen en enthousiast maken van ondernemers en het luisteren naar hun wensen. Juist doordat we zo werken, kan ik me niet voorstellen dat diezelfde ondernemers niet massaal voor David zullen kiezen. In 2005 introduceren we bovendien de TwinTap: een David met twee tapkolommen waarin twee verschillende bieren passen. Daar bleek in Frankrijk grote behoefte aan te zijn en we denken elders ook." Op die manier ontwikkelt Beer Systems David en de andere innovaties de komende jaren steeds verder. Of, om met de woorden van de heer Ruys te spreken: 'Innovation is a necessity and not a luxury'. Heineken Nederlands 3e.hee.r

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 2004 | | pagina 6