10 vragen aan... Frans Versteeg, algemeen directeur van werkgeversvereniging AWVN, een van de grootste werkgeversorganisaties van Nederland. Hij was bovendien van 1981 tot 1997 in diverse functies werkzaam bij Heineken, waarvan de laatste zes jaar als directeur Personeelszaken en directievoorzitter van HNB. Wat is en doet AWVN? AWVN heeft volgens u 'een bijzondere positie' in werkgeversland. Waarom? U bent nu ruim een jaar algemeen directeur van AWVN. Wat is de opvallendste ontwikkeling in die periode? Waarom kiest AWVN voor 'slimmer werken', terwijl werkgeversorganisatie VNO-NCW en het kabinet hameren op langere werkweken? Hoe liggen de verhoudingen tussen AWVN en VNO-NCW? Hoe stond AWVN tegenover inmiddels beëindigde impasse in het overleg tussen de sociale partners? Welke band is er tussen AWVN en Heineken? Hoe beoordeelt u het werkgeverschap van Heineken in de periode dat u er werkte? Het lijkt er soms op dat medewerkers min of meer zijn vergroeid met een bedrijf. Hebt u dat zelf zo ervaren? Verandert het werkgeverschap van Heineken in het licht van de huidige organisatieaanpassingen? Tekst Arno Verbaas "Bij AWVN (opgericht in 1919) zijn meer dan 850 individuele ondernemingen en ruim zeventig bedrijfstakken aangesloten. Samen hebben die meer dan een miljoen medewerkers in dienst. Wij adviseren onze leden over alles wat met sociaal beleid heeft te maken, over het 'werkgeverschap': arbeidsvoorwaarden en personeelsbeleid bijvoorbeeld. Verder informeren we hen over alle ontwikkelingen daaromheen en behartigen we hun belangen." "AWVN is onder meer betrokken bij de totstandkoming van ruim 500 CAO's, meer dan de helft van het aantal dat in Nederland wordt gesloten. Zo spelen we - vaak op de achtergrond - een belangrijke rol bij het verbeteren en instandhouden van goede relaties tussen werknemers, werkgevers en vakorganisaties. Wij vertegenwoordigen 4 de werkgevers, maar dankzij onze geschiedenis en reputatie vertrouwen ook de mensen van de bonden ons." "Naast de invoering van de thuistap: de uitwerking van het concept 'slimmer werken'. De groei van de arbeidsproductiviteit in Nederland loopt internationaal achter. Er is onvoldoende innovatie en daardoor concurreren bedrijven te veel op kosten en te weinig op innovatief ondernemerschap, cultuur- en competentieontwikkeling. Daar is wat aan te doen via het sociaal beleid in een onderneming." "VNO-NCW spreekt van 'meer, langer en slimmer werken'. Wij praten vooral over 'slimmer werken'. Ook wij onderstrepen de noodzaak van langer doorwerken, maar de invoering van arbeidsduurverlenging is niet per se de beste oplossing voor de verbetering van de arbeids productiviteit. 'Slimmer werken' - maatwerkroosters, flexibele vraagge stuurde capaciteitsplanning - levert meer resultaten en voordelen op." "We vullen elkaar aan. AWVN is als vereniging lid van de vereniging VNO-NCW. VNO-NCW probeert de politieke besluitvorming te beïnvloeden op zowel het economische als het sociale vlak. AWVN richt zich op de sociale kant: de aspecten van het werkgeverschap op onder nemingsniveau. Zo weet VNO-NCW wat er in bedrijven gebeurt en zijn wij actief betrokken bij ontwikkelingen op het vlak van wetgeving." "De situatie was slecht voor werkgevers, kabinet én werknemers. Slecht voor Nederland. Wij zijn daarom blij dat er een sociaal akkoord is met een paar heldere richtlijnen voor het CAO-overleg - dat nu kan worden hervat. We hebben de vakbonden opgeroepen vooral mee te werken aan afspraken over slimmer werken, over verhoging van de arbeidsproduc tiviteit. Want dat is goed voor iedereen: ondernemingen en werknemers." "Heineken en ook de andere Nederlandse brouwers zijn al lange tijd lid van AWVN. Heineken speelt een positieve rol in de totstandkoming van ons beleid en regelmatig neemt een vertegenwoordiger zitting in ons Dagelijks Bestuur. Op dit moment is dat Hans de Ruiter. Zelf was ik tijdens mijn HNB-periode van 1992 tot 1997 lid van het DB." "Heineken is altijd een royale en loyale werkgever geweest. Bij de brouwerij werd eigenlijk altijd voor alles gezorgd. De cultuur was daarmee wel paternalistisch. In mijn Heineken-periode spraken wij in het kader van 'Mensen Maken Heineken' al over de noodzaak om het verzorgende personeelsbeleid meer belonend of, zoals we tegenwoordig zeggen: resultaatgericht te maken." "Jazeker. Volgens mij zijn de medewerkers bij Heineken altijd al sterk verbonden geweest met de brouwerij. Het product schept ook een cultuur waarin humor en gezelligheid passen. De kunst is die verbondenheid te koesteren en tegelijk met elkaar wendbaar en weerbaar te worden om de veranderingen het hoofd te bieden." "Ik ga er altijd van uit dat organisatieaanpassingen onvermijdelijk en in die zin normaal zijn. Het moet steeds beter, sneller en goedkoper. Kopen we een nieuwe pc of een digitale fotocamera, dan vinden we het doodgewoon dat zo'n apparaat sneller is, meer kan en minder kost. Ik begrijp wel dat bier een uniek product is, maar ook op de wereldbiermarkt staan de ontwikkelingen niet stil. Mijn indruk is dat Heineken organisatieaanpassingen altijd zorgvuldig en ruimhartig doorvoert. Met een aantal andere grote ondernemingen komt Heineken nog steeds als een bijzonder hoog gewaardeerde werkgever uit enquêtes." Heineken Nederlands Beheer

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 2004 | | pagina 4