'De Hop' creëert drie unieke platen Bokbier met een bok voor de kar Hop is niet alleen een ingrediënt van bier. 'Hop' is ook een belangrijk deel van 'hiphop'. Én 'hop' is een uiting van beweging. Heineken combineert het allemaal in een muziekevenement dat - hoe kan het anders - de naam 'De Hop' heeft meegekregen. -I 18 Het najaar - de tijd van de bokbieren. En van de evenementen eromheen. In Maastricht werd 4 oktober het eerste vaatje Brand over het Vrijthof gereden. In een bokkenkar. Een wat? Inderdaad, een kar met vier bokken ervoor. Wibo van Dijk (DCS Binnenland ploeg A, Zoeterwoude) weet er meer van. *"De Hop' is ontstaan uit de trend dat tegenwoordig de producer van muziek meer en meer wordt gezien als rolmodel", vertelt Freark Bruinsma, junior brandmanager Heineken. "De producer is in feite de machtigste en meest invloedrijke man in de platenindustrie. Daar wilden we iets mee doen." Wat er is gebeurd? Freark: "In drie Amsterdamse horecagelegenheden is een feestje georganiseerd in een soort huiskamer-setting. Bezoekers kwamen er alleen op uitnodiging in. We wilden het 'underground', verborgen, klein houden. Op elk feestje 'brouwden' een belangrijke producer, een rapper en een kunstenaar samen een plaat. De producer begon met de 'beat', de rapper bedacht er een tekst bij en de kunstenaar ontwierp de hoes. Allemaal tegelijkertijd en in samenwerking met het publiek. Op die manier was Heineken initiatiefnemer van een interactieve avond waar onder de ogen van de aanwezigen een plaat werd gebouwd en opgenomen." Tijdens de feestjes ontstonden al met al drie unieke nummers waarvan meteen drie vinylplaten werden geperst. Ze zijn inmiddels gedraaid op de radiozenders 3FM en KINK FM en ook MTV heeft aandacht besteed aan het evenement. Puur omdat ze het creatieve concept zo leuk vonden, zegt Freark. Na drie feestjes zit 'De Hop' er voorlopig op. Het moet wel underground blijven natuurlijk. "Toen ik een paar jaar geleden 40 en dus een 'ouwe bok' werd, nam een vriend me mee in zijn bokkenkar", vertelt Wibo. "Mijn zoon moest op de bok de teugels hanteren. Sindsdien zijn we verkocht." De 'uit de hand gelopen hobby' (twee vrienden, 16 bokken, 9 karren) voert Wibo en consorten het hele land door, vooral in juli en augustus. "We worden vaak gevraagd voor braderieën en boerendagen", vertelt hij. En nu dus ook voor het bokbier in Maastricht. "Begin augustus liepen we in Einighausen in Limburg. Daar zijn we blijkbaar gezien door iemand van Brand, want kort daarna werden we gevraagd het eerste vaatje bokbier af te leveren bij café 'In den ouden Vogelstuys' aan het Vrijthof. We reden zo met bokken en al het terras op, het vat werd van de kar gehaald en de glazen gevuld." Mooi weer, veel bekijks en bokbier met een bok voor de kar. Kan het mooier? Wibo: "Ik vond het geweldig. Wat mij betreft: volgend jaar weer." Heineken Nederlands Beheer

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 2004 | | pagina 18