De schone garage van DCS Wie bij de brouwerijportier van Heineken in Zoeterwoude vraagt naar de garage, wordt niet vreemd aangekeken, maar vriendelijk doorverwezen naar het terrein achter het Bedrijfskantoor. Daar bevindt zich bij de afdeling DCS al jaren een heuse garage waar je terecht kunt voor reparatie en APK-keuring. Niet voor je personenauto, maar voor de 72 heftrucks van de Zoeterwoudse brouwerij. 'APK'-keuring Na vijfjaar op Tekst Marguerite de Ruijter In de garage zelf is het verrassend schoon en rustig. De vier monteurs zijn op het moment van ons bezoek aan het lunchen, maar kunnen ieder moment terugkomen. Binnen staan zeven verschillende heftrucks, sommige op de brug voor reparatie, andere voor de reguliere onderhouds beurt. Weer andere krijgen het nieuwe warehouse-systeem ingebouwd. Dat is een systeem waarmee elke bierpallet waar ook ter wereld is te volgen. Dit inbouwen doen de monteurs zelf en zij controleren het met behulp van de laptop. Even verderop staan enkele nieuwe heftruckmodellen waarin al een digitaal scherm is geplaatst om met het warehouse-systeem te kunnen werken. Oudere modellen krijgen een scherm ingebouwd. "Wat dat betreft doet de heftruck qua techniek niet onder voor de auto", verklaart monteur Bouwe Nijgh niet veel later in het kleine keukentje van de garage. Hij werkt er sinds juli 1978 en is daarmee een monteur van het eerste uur. "We doen bijna alles met behulp van de laptop; er komt nauwelijks nog een schroevendraaier aan te pas", vertelt hij tijdens een korte rondleiding door 'zijn' bedrijf. "Ervaring met de computer is dus ook in dit vak een must." Daarnaast zijn de monteurs uiteraard verantwoordelijk voor het reguliere onderhoud, het maken van schade-expertises, reparaties en het bestellen van onderdelen voor de trucks. Elke heftruck wordt eens per kwartaal helemaal nagekeken, vertelt teamleider Joop Dol die kantoor houdt op de eerste verdieping. "Dan worden de banden verwisseld, wordt de techniek nagekeken en de accu weer opgeladen, want we hebben hier ook een acculaadstation. Daarnaast keuren we de heftrucks ieder jaar. Die keuring heet VEBIT en is te vergelijken met de APK in de autobranche. Drie van onze vier monteurs zijn opgeleid voor deze audits." Regelmatig vinden reparaties aan de heftrucks plaats en wordt schade hersteld. Schade die bijvoorbeeld is ontstaan doordat de chauffeur te dicht langs een containerwand is gereden. De monteurs maken een schaderapport en stellen in overleg met de afdeling vast of de heftruck wordt afgeschreven of opgeknapt. Joop Dol: "De monteurs wonen ook de vergade ringen bij over de distributiemiddelen, waarbij ze adviezen aan de teams verstrekken om schade te voorkomen. Bijkomend voordeel is dat er meer begrip ontstaat voor het werk dat de monteurs hier doen." Leo van den Burg, sinds maart 2000 in dienst bij de garage, is een van de monteurs die VEBIT-gecertificeerd is. Daarvoor volgt hij samen met zijn twee collega's elke twee jaar een Heineken Nederlands Beheer

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 2004 | | pagina 10