De schone garage van DCS
Wie bij de brouwerijportier van Heineken in Zoeterwoude vraagt naar de garage, wordt niet vreemd
aangekeken, maar vriendelijk doorverwezen naar het terrein achter het Bedrijfskantoor. Daar bevindt
zich bij de afdeling DCS al jaren een heuse garage waar je terecht kunt voor reparatie en APK-keuring.
Niet voor je personenauto, maar voor de 72 heftrucks van de Zoeterwoudse brouwerij.
'APK'-keuring
Na vijfjaar op
Tekst
Marguerite de Ruijter
In de garage zelf is het verrassend schoon en rustig.
De vier monteurs zijn op het moment van ons bezoek aan het
lunchen, maar kunnen ieder moment terugkomen.
Binnen staan zeven verschillende heftrucks, sommige op de
brug voor reparatie, andere voor de reguliere onderhouds
beurt. Weer andere krijgen het nieuwe warehouse-systeem
ingebouwd. Dat is een systeem waarmee elke bierpallet waar
ook ter wereld is te volgen. Dit inbouwen doen de monteurs
zelf en zij controleren het met behulp van de laptop.
Even verderop staan enkele nieuwe heftruckmodellen
waarin al een digitaal scherm is geplaatst om met het
warehouse-systeem te kunnen werken. Oudere modellen
krijgen een scherm ingebouwd. "Wat dat betreft doet de
heftruck qua techniek niet onder voor de auto", verklaart
monteur Bouwe Nijgh niet veel later in het kleine keukentje
van de garage. Hij werkt er sinds juli 1978 en is daarmee een
monteur van het eerste uur. "We doen bijna alles met behulp
van de laptop; er komt nauwelijks nog een schroevendraaier
aan te pas", vertelt hij tijdens een korte rondleiding door
'zijn' bedrijf. "Ervaring met de computer is dus ook in dit vak
een must."
Daarnaast zijn de monteurs uiteraard verantwoordelijk voor
het reguliere onderhoud, het maken van schade-expertises,
reparaties en het bestellen van onderdelen voor de trucks.
Elke heftruck wordt eens per kwartaal helemaal nagekeken,
vertelt teamleider Joop Dol die kantoor houdt op de eerste
verdieping. "Dan worden de banden verwisseld, wordt de
techniek nagekeken en de accu weer opgeladen, want we
hebben hier ook een acculaadstation. Daarnaast keuren we de
heftrucks ieder jaar. Die keuring heet VEBIT en is te vergelijken
met de APK in de autobranche. Drie van onze vier monteurs
zijn opgeleid voor deze audits."
Regelmatig vinden reparaties aan de heftrucks plaats en wordt
schade hersteld. Schade die bijvoorbeeld is ontstaan doordat
de chauffeur te dicht langs een containerwand is gereden.
De monteurs maken een schaderapport en stellen in overleg
met de afdeling vast of de heftruck wordt afgeschreven of
opgeknapt. Joop Dol: "De monteurs wonen ook de vergade
ringen bij over de distributiemiddelen, waarbij ze adviezen aan
de teams verstrekken om schade te voorkomen. Bijkomend
voordeel is dat er meer begrip ontstaat voor het werk dat de
monteurs hier doen."
Leo van den Burg, sinds maart 2000 in dienst bij de garage,
is een van de monteurs die VEBIT-gecertificeerd is. Daarvoor
volgt hij samen met zijn twee collega's elke twee jaar een
Heineken
Nederlands Beheer