Wij willen groeien Land: China Hoofdstad: Peking Munteenheid: Renminbi Populatie: 1,3 miljard Oppervlakte: 9.956,960 km2 (282 keer Nederland) Heineken actief sinds: 1988 Brouwerijen en merken: Shanghai Asia Pacific (Shanghai): Tiger, Reeb Hainan Asia Pacific (Haikou): Tiger, Anchor, Aoke Kingway Brewery Group (Shenzhen): Kingway Marktaandeel: 1% Aantal medewerkers: 1.500 Vers van 't Vat, oktober 2004 De 'Internationalization promotion' van Heineken is een groot warenhuis in Shanghai: wereldberoemde bouwwerken van dozen en flesjes Heineken bier. velden tot wereldsteden met wolkenkrabbers. "Een stad als Shanghai verandert ongelooflijk snel. Binnen tien jaar is het net New York. Ook Peking zal met oog op de Olympische Spelen in 2008 een hele metamorfose ondergaan. In zulke steden zie je de dynamiek van jonge mensen die meer en meer wennen aan westerse merken. China is toegetreden tot de Wereld Handels Organisatie (WHO) en heeft een open- door-policy, zodat er meer westerse bedrijven komen. China is de grootste volumemarkt voor bier maar nog lang niet qua geld. Op termijn willen wij een van de top-brouwerijgroepen zijn. Het is een moeilijke markt, maar er zijn mogelijk heden genoeg. Daar zijn we heel positief over." tuur en iedereen droeg een masker. Mijn vrouw en drie kinderen zijn ook in China gebleven. Ach, het leven gaat gewoon door", zegt Rick laconiek. In de vier jaar dat hij, eerst als general manager Export vanuit Hongkong en later als regional director China in Shanghai voor de organisatie werkt, is hij gewend geraakt aan de Chinese levensstijl. "Het is een leuke organisatie en een geweldig land met een rijke historie en aardige mensen. Alles draait er om goede relaties. Met je leveranciers bijvoor beeld, maar ook met de belastingdienst." China is een land van uitersten. Van bittere armoede tot grote rijkdom. Van uitgestrekte rijst

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 2004 | | pagina 15