Solide resultaat over eerste helft 2004 Heineken heeft over de eerste zes maanden van 2004 een solide resultaat geboekt, in lijn met de verwachtingen. De omzet groeide met 11% ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. De nettowinst daalde met 27% van 400 miljoen naar 293 miljoen. Dat is vooral te wijten aan de effecten van de koers van de dollar ten opzichte van de euro, maar ook moeilijke economische omstandigheden in West-Europa spelen Heineken parten. Autonoom, dus zonder wisselkoerseffecten en bijzondere posten, steeg de nettowinst met 6%. Dit race-krat raasde deze zomer rond op het parcours van de Zwarte Cross in de Achterhoek. In het land van de Grolsch- drinkers maakte het Heineken-krat met achtcilinder motor een oorverdovende indruk. Bestuurder Koen Borsboom en bijrijder Erwin Groeneveld maakten het geheel af met een helm naar eigen fabrikaat in de vorm van een Heineken-flesje. Gerrit Jan van de Grift van Vrumona fotografeerde tijdens een familiebezoek de pick-up van zijn broer in Zeewolde. Die maakte een camper-opbouw in de vorm van een Heineken-krat op de laadbak van zijn auto. Naar verluidt is het heerlijk overnachten in de groene doos. Vers van 't Vat, september 2004 Voorzitter Raad van Bestuur Anthony Ruys was tijdens de presentatie van de jaarcijfers, 8 september in Amsterdam, niet ontevreden. "Heineken heeft over de eerste helft van het jaar goede resultaten behaald", zei hij. "We hebben de positie van ons topmerk Heineken verder versterkt op de wereld biermarkt en de groei van het Heineken merk was opnieuw het hoogst in het premiumsegment." De afzet van Heineken steeg in dat segment met 5,8% tot 9,5 mil joen hectoliter. Het totale volume van de Heineken Groep kwam op 54,4 miljoen hectoliter 20%). Heineken kende in Nederland lagere afzetvolumes in een krimpende biermarkt. Het resultaat was wel hoger, met name dankzij besparingen op personeelskosten. De bierconsumptie loopt ook terug in de rest van West-Europa, de voor Heineken belangrijkste markt. Dat is vooral te wijten aan de zwakke economie en de slechte zomer. De andere markten klommen en met name Centraal- en Oost-Europa, dankzij de overname van BBAG. Op de belangrijke Amerikaanse markt, waar Heineken met ruime winstmarges wordt verkocht, nam de afzet met 9% toe. "Hoewel het economisch klimaat en de marktomstandigheden moeilijk blijven, ben ik ervan overtuigd dat het Heineken merk verder marktaandeel wint en we voortgaande autonome winstgroei zullen realiseren", aldus Ruys. De verwachting is wel dat de nettowinst ook over heel 2004 achterblijft bij die over 2003.

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 2004 | | pagina 9