Nieuwe Brand-directeur bewondert zijn medewerkers Peter van Besouw (52) is sinds 1 juli directeur van de Brand Bierbrouwerij in Wijlre. Hij moet de brouwerij na een roerig jaar van reorganisaties weer in rustig vaarwater brengen. De ambities zijn hoog: er moet meer worden geproduceerd, terwijl het personeelsbestand met veertig procent is ingekrompen. Van Besouw is positief: "We gaan het halen!" Persoonlijk contact Bewondering Tot in de botten Tekst Reinier Rombouts Peter van Besouw is geen onbekende in Limburg. Hij was vier jaar lang unitmanager van Stadsbrouwerij De Ridder in Maastricht en hij is blij dat hij dankzij Brand in de zuidelijkste provincie van Nederland kan blijven wonen. "Mijn gezin en ik hebben het prima naar ons zin in het Limburgse heuvelland schap. Werk en privé sluiten door deze baan perfect op elkaar aan." Het afgelopen jaar was de 'import-Limburger' - hij komt uit 24 Brabant - druk met een aantal 'klussen' voor Heineken. Zo was hij betrokken bij de introductie van BeerTender. Hij dacht in die periode ook na over zijn wensen en ambities. "Ik wilde weer leiding geven aan een club mensen en het liefst in de Brand Brouwerij." Hij bleek niet de enige te zijn die hem geschikt achtte voor de baan, want korte tijd later werd Van Besouw gevraagd voor de hoogste functie in Wijlre. Hij greep die kans met beide handen aan. "Ik vind mijn nieuwe baan een geweldige uitdaging", vertelt hij. "Natuurlijk heb ik al ervaring in het leiden van een brouwerij, maar Brand is tien keer groter dan De Ridder. Dat maakt het spannend voor mij. Aan de andere kant vind ik Brand ook weer niet te groot. Er werken hier ruim vijftig mensen en iedereen kent elkaar. Dat is prettig. Ik loop vaak rond in het bedrijf, want het contact met de medewerkers vind ik erg belangrijk." Van Besouw is niet de enige bij Brand die voor een uitdaging staat. Er was het afgelopen jaar volop leven in de brouwerij in Wijlre. Vijfentwintig medewerkers vielen weg na de reorgani satie en de achterblijvers moesten alle zeilen bijzetten om de productie op peil te houden. "Het is werkelijk fenomenaal hoe de medewerkers die dreun hebben verwerkt", uit Van Besouw zijn bewondering. "Iedereen is weer vol energie aan de slag gegaan en daardoor zijn we al een eind op de goede weg. Zo is het bijvoorbeeld gelukt de kosten aanzienlijk te verlagen." Dat betekent niet dat de reorganisatie nu helemaal is afgerond. "Als je met minder mensen minimaal hetzelfde aantal hecto liters wilt produceren, vraagt dat behoorlijk wat inzet en flexibi liteit van de medewerkers", beseft de nieuwe directeur. "We zijn nog aan het zoeken naar de ideale verdeling van taken en verantwoordelijkheden. Gelukkig is iedereen doordrongen van de noodzaak van alle veranderingen en zijn veel medewer kers enthousiast over hun nieuwe taken." Een van de redenen waarom de reorganisatie van Brand zo goed verloopt, is wellicht het vaak geroemde 'saamhorigheids gevoel' onder de brouwerijmedewerkers. Van Besouw heeft er inmiddels ook mee kennisgemaakt. "Het Brand-gevoel proef ik tot in de botten van de medewerkers. Ze zijn trots op hun merk en hun brouwerij en willen er koste wat kost voor zorgen dat Brand succesvol blijft. Voor Heineken is Brand een relatief klein bedrijf, maar voor de Limburgers is Brand het grootste en belangrijkste biermerk. Daarvoor gaan ze door het vuur." Van Besouw heeft er dan ook alle vertrouwen in dat de doelstel ling - meer hectoliters tegen lagere kosten - gehaald gaat worden. "Het is een ambitieus doel, maar met de inzet van alle Brand-medewerkers kunnen we het waarmaken." Heineken Nederlands Beheer

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 2004 | | pagina 24