Best practices: het wiel is al eens uitgevonden Heineken-groothandels werken overal ter wereld op een andere manier. Nog wel. Want waarom zou je op verschillende plaatsen het wiel uitvinden? Het is veel efficiënter als je je doel bereikt via de kortste weg. Die kortste route kun je samenvatten als een 'best practice'. De afdeling Commercial Excellence stimuleert het delen van ervaringen en het hergebruiken van kennis. Investeringen grootste probleem Tekst Corporate Communication Rolcontainers staan klaar om te worden geladen France Boissons in Parijs bijvoorbeeld wilde de doelmatigheid tussen het moment van opdracht en het moment van aflevering door de chauffeur bij de klant verbeteren. Commercial Excel lence stelde voor een aantal medewerkers op pad te sturen met chauffeurs in Amsterdam, zodat ze konden zien hoe de zaken in Nederland worden aangepakt. Yves Degouve, logistics manager voor France Boissons, nam vorig jaar deel aan een van deze bezoeken. "Het Nederlandse systeem van rolcontainers is over het algemeen efficiënter dan onze methode", vertelt hij. De Fransen probeerden het systeem een maand uit in Lille. Een Nederlandse chauffeur hielp bij de implementatie. "Onze chauffeurs vonden die werkwijze effi ciënter en beter ten aanzien van de veiligheid en de arbeids omstandigheden", vertelt Degouve. "Voorheen laadden de chauffeurs zelf hun wagen. Orders zochten ze pas bij de klant uit; alles stond kriskras door elkaar. Nu laden anderen de auto volgens de specificaties van de klant. Dat scheelt tijd." Andere voordelen: de mogelijkheid om op grotere afstand van de klanten te parkeren, sneller in- en uitladen en minder breuk. In Italië loopt een test met de nieuwe methode in Viterbo, net buiten Rome. "In sommige magazijnen beschikken we niet over de ruimte die nodig is om trucks te beladen op de Nederlandse manier", weet Nicoletta Crovato, die in Italië voor Logistics Manager Arturo Frattini werkt. Frankrijk, Italië en Nederland zijn de eerste landen die deze combinatie van benchmarking (cijfers) en het met eigen ogen bekijken van een andere werkwijze gebruiken. "In dit geval was de Nederlandse werkwijze de meest doeltreffende", zegt Serge Labutat, international wholesale manager bij Commer cial Excellence. "Maar best practices kunnen evengoed uit andere landen komen." Hij en zijn collega Cor van der Kroon zijn zich er terdege van bewust dat een andere werkwijze, waarvoor aanpassingen aan gebouwen, vrachtwagens en magazijnen nodig zijn, niet zomaar kan worden gerealiseerd. "De tests zijn totnogtoe positief; Frankrijk en Italië werken nu aan een business case", zegt Cor. Investeringen zijn volgens Yves Degouve het grootste probleem: "We hebben meer dan 120 magazijnen en moeten kiezen tussen aanpassing en nieuwbouw." De nieuwe manier van werken wordt in elk geval stapsgewijs ingevoerd. Degouve: "Het is moeilijk de dingen in één dag te veranderen." Vers van 't Vat, september 2004

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 2004 | | pagina 23