Best practices: het wiel is
al eens uitgevonden
Heineken-groothandels werken overal ter wereld op een andere manier. Nog wel. Want waarom zou je
op verschillende plaatsen het wiel uitvinden? Het is veel efficiënter als je je doel bereikt via de kortste
weg. Die kortste route kun je samenvatten als een 'best practice'. De afdeling Commercial Excellence
stimuleert het delen van ervaringen en het hergebruiken van kennis.
Investeringen grootste probleem
Tekst
Corporate Communication
Rolcontainers staan klaar om te worden geladen
France Boissons in Parijs bijvoorbeeld wilde de doelmatigheid
tussen het moment van opdracht en het moment van aflevering
door de chauffeur bij de klant verbeteren. Commercial Excel
lence stelde voor een aantal medewerkers op pad te sturen met
chauffeurs in Amsterdam, zodat ze konden zien hoe de zaken in
Nederland worden aangepakt.
Yves Degouve, logistics manager voor France Boissons, nam
vorig jaar deel aan een van deze bezoeken. "Het Nederlandse
systeem van rolcontainers is over het algemeen efficiënter dan
onze methode", vertelt hij. De Fransen probeerden het systeem
een maand uit in Lille. Een Nederlandse chauffeur hielp bij de
implementatie. "Onze chauffeurs vonden die werkwijze effi
ciënter en beter ten aanzien van de veiligheid en de arbeids
omstandigheden", vertelt Degouve. "Voorheen laadden de
chauffeurs zelf hun wagen. Orders zochten ze pas bij de klant
uit; alles stond kriskras door elkaar. Nu laden anderen de auto
volgens de specificaties van de klant. Dat scheelt tijd." Andere
voordelen: de mogelijkheid om op grotere afstand van de
klanten te parkeren, sneller in- en uitladen en minder breuk.
In Italië loopt een test met de nieuwe methode in Viterbo, net
buiten Rome. "In sommige magazijnen beschikken we niet
over de ruimte die nodig is om trucks te beladen op de
Nederlandse manier", weet Nicoletta Crovato, die in Italië
voor Logistics Manager Arturo Frattini werkt.
Frankrijk, Italië en Nederland zijn de eerste landen die deze
combinatie van benchmarking (cijfers) en het met eigen ogen
bekijken van een andere werkwijze gebruiken. "In dit geval
was de Nederlandse werkwijze de meest doeltreffende", zegt
Serge Labutat, international wholesale manager bij Commer
cial Excellence. "Maar best practices kunnen evengoed uit
andere landen komen." Hij en zijn collega Cor van der Kroon
zijn zich er terdege van bewust dat een andere werkwijze,
waarvoor aanpassingen aan gebouwen, vrachtwagens en
magazijnen nodig zijn, niet zomaar kan worden gerealiseerd.
"De tests zijn totnogtoe positief; Frankrijk en Italië werken nu
aan een business case", zegt Cor.
Investeringen zijn volgens Yves Degouve het grootste
probleem: "We hebben meer dan 120 magazijnen en moeten
kiezen tussen aanpassing en nieuwbouw." De nieuwe manier
van werken wordt in elk geval stapsgewijs ingevoerd.
Degouve: "Het is moeilijk de dingen in één dag te
veranderen."
Vers van 't Vat, september 2004