De groene baretten van Heineken Brazil Hoe verkoopje een uitstekend Europees bier met internationale allure aan een volk dat bijzonder trots is op zijn lokale merken? Het Heineken-team in Brazilië zocht het antwoord in de tactiek van de jaren zestig, toen brouwerijvertegenwoordigers in Nederland nog van deur tot deur bier verkochten aan de horeca. De pilot werd uitgezet in de miljoenenstad Rio de Janeiro en werpt - een jaar na de start - zijn eerste vruchten af. Geen ellenlange vergaderingen Tekst Marguerite de Ruijter Heineken heeft een minderheidsbelang in Brazilië: twintig procent van Cervejarias Kaiser Brazil S.A. is eigendom van onze onderneming. Het Canadese Molson bezit de overige tachtig procent. Het hoofdkan toor van Kaiser bevindt zich in Sao Paulo, sinds 2,5 jaar de standplaats van countrymanager Michiel Verhagen. Hij is verantwoordelijk voor alles wat met Heineken in Brazilië heeft te maken: van de verpakking tot de verkopen. Voor dat laatste heeft hij een team van zeven mensen ter beschikking, dat zich uitsluitend met Heineken bezighoudt. Deze Brazili aanse collega's wonen en werken in Rio de Janeiro en proberen daar van bar tot bar marktaandeel te veroveren. Michiel: "Ik noem ze ook wel de 'green barrets', de groene baretten, vooruitge schoven troepen die met veel tactiek stukjes land veroveren. Deze mensen verkopen zelf niet, maar bereiden de weg voor de vertegenwoordigers van Kaiser die uiteindelijk de orders noteren. We hebben voor deze weg gekozen omdat Brazilianen uiterst kritisch staan tegenover buiten landse bieren. Die vinden ze niet 'tropical' genoeg. Maar als ze Heineken eenmaal proberen, vinden ze het fantastisch. Ons team selecteert daarom de betere verkooppunten: bars, restaurants en horeca waar Heineken in thuishoort. Het zijn uiteraard die locaties waar onze doelgroep ook komt, de jonge kosmopoliet die zich graag onderscheidt van de massa. En dat werkt. We hebben het aantal verkooppunten met het juiste profiel weten uit te breiden van 175 naar ruim 650. Op deze manier proberen we eerst Rio, dan andere steden en tenslotte heel Brazilië te veroveren." Zo is het afgelopen jaar het aantal Heineken-verkooppunten aan de Copacabana, het belangrijkste en meest bekende strand van Rio, aanzienlijk uitgebreid. "Traditioneel is dit het bolwerk van concur rent AmBev. Ook komen er steeds meer grote supermarkten en zoge noemde gemakswinkels (convenience stores) waar Heineken wordt verkocht. We zijn daarnaast begonnen om David in de markt te zetten en testen ook de 60cl fles. Dit grote formaat maakt in Brazilië tachtig procent van de bieromzet uit. Het is dus belangrijk dat ook Heineken in dat segment verkrijgbaar is. En om meteen het verschil met andere, lokale bieren, aan te duiden, doen we dat onder de slogan 'Heineken igual a nenhuma outra': Heineken kent zijn gelijke niet." Brazilië is de tweede uitzending voor Michiel. Hiervoor werkte en woonde hij in Portugal, waar hij ook de taal leerde. Michiel woont met zijn gezin - vrouw en drie kinderen - in een goed beveiligd condominium in één van de betere buurten van Sao Paulo. Acht kilometer verderop bevindt zich het lokale vliegveld. Elke week vliegt hij naar Rio om zijn team aan te sturen. "Het is net een busdienst, 's Ochtends en 's avonds gaat er elk kwartier een vlucht. Veertig minuten later sta je in het centrum van Rio. We wonen hier overigens fantastisch en ook de inwoners zijn uiterst vriendelijk. Dit is een land waar mensen je nog service bieden. Dat merkje in de restaurants, bars en winkels." Eigenaar Douglas Stoneman en Michiel Verhagen proosten tijdens de opening van de nieuwe Engelse pub aan de Copacabana Heineken Neder]ands Beheer

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 2004 | | pagina 14