Wie is al met ai de beste drankenleverancier? 2001 2004 10% Coca-Cola Heineken Vrumona Interbrew overig Borgen 13% 60% 33% 42% Heineken pakt in driejaar een aanzienlijk groter deel van de taart. kingen de consument koopt. Deze informatie is afkomstig van een bureau dat 1,7 miljoen huishoudens regelmatig enquê teert. Field sales coach Eric Weerkamp: "Die voorkeur van de consument kan per stad of zelfs per wijk verschillen, in het centrum van Utrecht drinken studenten graag Brand of Grolsch, terwijl nog geen kilometer verderop Heineken of Bavaria wordt gedronken." De supermarkten worden verder terzijde gestaan bij het presenteren van biermerken - inclusief die van de concurrent - in de schappen. Ook dit gebeurt op basis van de kennis die Heineken wel heeft en de gemiddelde supermarktondernemer niet. "Soms vraag je je af waarom een supermarkt zoveel ruimte biedt aan speciaalbieren als die in een bepaalde buurt nauwelijks verkopen", zegt Ruud van Klooster. "Dan blijkt het bijvoorbeeld hobbyisme van de ondernemer te zijn, wat leidt tot minder schapruimte voor de hardlopende bieren. Dat kost veel omzet, want 28 procent van de consumenten die niet zijn favoriete bier aantreft, gaat naar een andere winkel. Vaak ook voor de rest van de boodschappen." Om de vertegenwoordigers zo goed mogelijk te ondersteunen, treden de drie coaches op als tussenpersoon. Eric Dias d'Ullois: "Wij filteren alle informatie vanuit Heineken en bepalen dus wat ze moeten weten." Fred Roos vindt dat wel prettig. "Je kunt je beter concentreren op het werk." Om het vakmanschap van de vertegenwoordiger te borgen, lopen de drie coaches ook regelmatig mee. Het blijkt prettig als een coach meeluistert tijdens bijvoorbeeld een gesprek met de klant over de Bierscan. Na afloop evalueren de coach en de vertegenwoor diger gezamenlijk hoe het ging en hoe een volgend gesprek nog beter kan.

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 2004 | | pagina 13